מטילי זהב, אילוסטרציה

1.

במאמר הראשון עסקנו בשאלה יסודית: מדוע הקב"ה מבקש מאיתנו להקים משכן? וביארנו בהרחבה על פי דברי האלשיך הקדוש, שהתשובה טמונה בעצם הפסוק המצווה על בניית המשכן: "ועשו לי מקדש – ושכנתי בתוכם." לא 'בתוכו' אלא 'בתוכם' – בתוך כל אחד ואחד.  המשכן אינו מבנה חיצוני בלבד אלא תהליך של השראת שכינה בתוך כל יהודי ויהודי. 

לאור זאת, ניתן להבין ביטוי נוסף בפרשת השבוע.

בפתח הפרשה הקב"ה אומר למשה: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי". יש להבין מהו הביטוי "ויקחו לי תרומה", לא היה מתאים יותר "ויתנו לי תרומה"? הרי מדובר במצווה של נתינה, לא של קבלה! מעבר לכך, כפי שנראה במאמרי חז"ל, עיקר הדגש כאן הוא על חשיבות הנתינה, אם-כן בוודאי היה ראוי יותר, לכאורה, לנקוט לשון "ויתנו לי תרומה". 

2.

הרמב"ן על הפסוק מסביר, כי התרומה אינה רק נתינה של ממון – אלא לקיחת חלק במשכן. כאשר אדם נותן מכספו לבניית מקום השכינה, הוא אינו רק מוסר משהו משלו אלא זוכה ממש לקחת חלק בקדושה עצמה. המשכן אינו זקוק לזהב או לכסף כשלעצמם. הוא זקוק לנתינה שבאה מהלב, לרצון הפנימי של האדם להיות שותף בנוכחות האלוקית בעולם.

לכן, התורה אינה מצווה "ויתנו". כי המשכן אינו נבנה רק ממה שאנשים נותנים, אלא ממה שהם לוקחים לעצמם מתוך הנתינה.

3.

מספרים על גביר גדול שבא אל ה"חתם סופר" והתפאר לפניו: "כבוד הרב, אני מקפיד לתת צדקה ביד רחבה! אין מוסד תורה בעיר שלא קיבל ממני תרומה."

ה"חתם סופר" חייך ושאל: "והיכן הצדקה שהענקת לעצמך?"

העשיר התבלבל. "לעצמי? הרי צדקה נותנים לאחרים!"

הרב הביט בו ואמר: "את מה שאתה נותן – השארת בעולם. את מה שאתה לוקח מתוך הנתינה – זה מה שילך איתך לעולם הבא."

זהו המסר של המשכן. הקדושה אינה נוצרת מהזהב או מהארגמן. היא נוצרת מהנתינה הפנימית, מהשאיפה של האדם להיות שותף.

לכן התורה אומרת "ויקחו לי תרומה" – כי כשאדם נותן באמת, הוא לא רק נותן. הוא לוקח חלק בקדושה.

"ויקחו לי תרומה" "ושכנתי בתוכם" – הקו ברור. המהות האמיתית של המשכן אינה בזהב, לא בכסף ולא בעצים היקרים – אלא בנדיבות הלב, ברצון של האדם להכניס את השכינה לחייו.

"ועשו לי מקדש" לא במקום מסוים, אלא "בתוכם" בכל אדם שלוקח חלק בקדושה ומכין את עצמו להיות משכן חי להשראת השכינה.

4.

יהודי ניגש לרבי לוי יצחק מברדיצ'ב ושאל: "התורה מספרת, שהמשכן נבנה מזהב וכסף שהביאו בני ישראל. אבל איפה כל הזהב הזה היום?"

הרב השיב שהזהב החיצוני אכן נעלם. המשכן נחרב, הכלים הוטמנו או נבזזו. אבל הזהב הפנימי – הרצון, הנתינה מכל הלב – זה נשאר, ומהווה חלק מהקדושה שממשיכה עד היום.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס