
מדוע דווקא במצוות והגדת לבנך התורה מלמדת כיצד יש לנהל שיח עם הבן הרשע בדרך של: 'אף אתה הקהה את שיניו'?
לכוח הרע והיצר בעולם אין כח עצמי ואישי, כל מקור הרוע בעולם הוא לקיחת האנרגיה מכח הטוב, כאשר מצליחים להוציא את מקור הטוב מהרוע אזי לא נשאר לרוע שום זכות קיום.
הרעיון של הוצאת הטוב מזרועי הרוע נרמז בחייו של יצחק אבינו.
עוד באתר:
שתי הבהרות ושני שמות יש ליצחק אבינו 'יצחק ו'ישחק' מדוע לעיתים נקרא יצחק אבינו באות שי'ן ישחק?
ההבדל המספרי בין האות ש' לאות צ' הוא מאתיים ועשר כנגד מאתיים ועשר שנות עבדות של בני ישראל בארץ מצרים.
לא לחינם ארבע מאות שנות גלות החלו מלידת יצחק, יצחק אבינו הצליח למתק ולקצר את שנות הגלות כאשר התגבר על רצונו ויצרו, וכפי שכך נהגו עם ישראל במצרים.
מסיבה זו אנחנו עושים 'יחץ' על אמצע האמצעית שהיא כנגד יצחק אבינו, אנחנו חוצים את הארבע מאות שנה בין החלק הגדול של מאתיים ועשר שנים ובין החלק הקטן של השנים שנותרו.
יצחק אבינו מסמל את ההתגברות על היצר ואת היכולת לקחת את אתגר ההתמודדות לתיעול רוחני ומיקסום היכולת הרוחנית בכל התגברות והתגברות.
יתירה מכך: יצחק אבינו מסמל את כח הקדושה והעזות דקדושה שיש בכח היצר.
בנוסף יצחק אבינו מסמל את האמונה וקבלת עול מלכותו יתברך בשיא היכולת האנושית כפי שכולנו יודעים מעשה העקידה.
בדיוק כמו במעשה העקידה בו השתלבו האמונה וההתגברות על היצר זה בזה כך גם היו בני ישראל במצרים, היציאה אל עבר ארץ לא זרועה.
יתירה מכך: יצחק אבינו אומר ליעקב אבינו 'הקול קול יעקב והידיים ידי עשו' כלומר על ידי הקול שלך שמסמל את הטוב של לימוד התורה והתפילה תוציא את כוחות הטווב שטמונים ברוע בידי עשיו. (שפת אמת)
אף אתה הקהה את שיניו הכוונה להוציא את האות שי"ן מהמילה רשע וכך להשאיר את המילה 'רשע' ללא כל משמעות 'רע' כלומר להוציא את הטוב מהרע יותר נכון את מקור הכח של הרע.
איך עושים זאת? בדיוק כמו יצחק אבינו ועם ישראל בארץ מצרים, בהתגברות על היצר ובאמונה.
לסיום: בליל הסדר אנחנו מתחזקים באמונה כזאת שגורמת לנו להפוך לגירסה היותר טובה של עצמנו, להוציא כל אנרגיה של קדושה מכל מקום שהוא וכך לבער את הרוע מעצמנו.
מבוסס על פי משנתו של הבני יששכר.