
עיריית ירושלים הודיעה על השבתה צפויה של חלק מרכזי בקו הרכבת הקלה למשך שלושה חודשים שתחל בשבועות הקרובים – החלטה שעוררה זעם רב בקרב גורמי המשטרה ותושבי העיר. ההשבתה, שתחול על הקטע שבין גבעת המבתר לתחנה המרכזית וכוללת 11 תחנות בלב העיר, מיועדת לאפשר עבודות תשתית לחיבור הקו האדום עם הקו הירוק.
בדיון סוער שהתקיים בימים האחרונים בין נציגי העירייה, משרד התחבורה והמשטרה, הביעה המשטרה התנגדות נחרצת למהלך. על פי הדיווח באתר Ynet, גורם מקצועי שנכח בפגישה סיפר כי "היו טונים גבוהים במיוחד".
עוד באתר:
"פגיעה בתפקוד מבצעי"
המשטרה טוענת כי ציר הרכבת הקלה משמש כנתיב חירום מרכזי בעיר, וסגירתו עלולה להוביל לשיבושים חמורים בתנועת רכבי הצלה וביטחון, לעכב תגובה לאירועים דחופים ולפגוע בתפקוד המבצעי של כוחות החירום.
"אי-אפשר להמעיט בחשיבות הציר הזה, במיוחד בזמני חירום", מסר גורם בצוות התחבורה. "בדצמבר האחרון, למשל, שימש ציר הרכבת כנתיב גישה מרכזי עבור עשרות רכבי חירום שהוזנקו לשריפה בסמינר ברחוב דוד ילין, שבה נפגעו כ-40 נערות. ללא הציר, ההגעה הייתה מתעכבת משמעותית בשל הפקקים".
העירייה דוחה את ההצעות
במשטרה הציעו מתווה מדורג שיאפשר את ביצוע העבודות במקטעים, כדי להקל על עומסי התנועה, אך ההצעה נדחתה על ידי העירייה, שמתכננת לבצע את העבודות לכל אורך הקו במקשה אחת.
עיריית ירושלים ומשרד התחבורה מציעים כחלופה לתגבר את התחבורה הציבורית בעיר באמצעות מאות אוטובוסים נוספים בזמן ההשבתה.
"הכבישים לא ערוכים לעומס"
יוסי סעידוב, פעיל חברתי ירושלמי בתחום התחבורה הציבורית, הביע דאגה מההשלכות של ההשבתה: "מניסיון קודם, העירייה אינה ערוכה לכך, והפגיעה אינה רק במרכז העיר אלא בעיר כולה".
לדבריו, "הכבישים אינם כוללים נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), והם פשוט לא ערוכים לעומס התחבורתי שייווצר. האוטובוסים והשאטלים לא יכולים לפצות על חוסר של קרוב ל-200 אלף נוסעים ביום. אין עמידה בזמנים, אין תיאום, ובעיקר אין הסברה לציבור".
סעידוב הוסיף כי "הפתרון לא יכול להיות פלסטר. צריך נת"צים ייעודיים, עבודות לילה רציפות וסיום מהיר של הפרויקט. מי שמקבל החלטות צריך להסתכל מעמדת המנהיג, לא מעמדת הנהג".
תגובות הרשויות
מעיריית ירושלים נמסר: "בכל מתאר, לאורך כל זמן העבודות, יתאפשר מעבר רציף, בטוח ונגיש עבור רכבי חירום בציר הרכבת הקלה. במהלך חודשי הקיץ מתוכננת הפסקת פעילות זמנית בין תחנת גבעת המבתר לתחנה המרכזית, למשך מספר שבועות לצורך עבודות לחיבור מסילות הקו האדום עם הקו הירוק ליצירת רשת הרכבות הראשונה במדינת ישראל".
העירייה הוסיפה כי היא "מקיימת דיאלוג עם משטרת ישראל, במסגרתו הובהר כי לאורך כל תקופת העבודות, ובדומה לנעשה בכלל עבודות התשתית המבוצעות בירושלים, יתאפשר מעבר רציף, בטוח ונגיש עבור רכבי חירום".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה הודיעה כי היא מתנגדת לביצוע העבודות במתכונת שהוצגה. מדובר בפגיעה משמעותית בציבור שלא לצורך לתקופה ארוכה ללא מענה הולם לציבור הנוסעים. חרף העובדה שהתכנון בוצע מבלי לשתף את המשטרה כלל ומבלי לשמוע את עמדתה מראש, הרי שהמשטרה הציעה חלופות להשבתה המתוכננת על ידי הגורמים השונים לרבות ביצוע עבודות במקטעים לחלופין, על מנת לשמר פעולה רציפה של הרכבת לטובת הציבור".
המשטרה הוסיפה: "הגורמים השונים בחרו להתעלם מהצעות המשטרה ללא כל הצדקה סבירה, והתוצאה תהיה פגיעה משמעותית בציבור אשר ניתן היה למזערהּ".