
בזמן שאלפי ישראלים כבר הספיקו להזמין חופשות לקיץ הקרוב, הענף שוב נמצא בטלטלה: מאז נפילת הטיל הבליסטי ב-4 במאי סמוך לנמל התעופה בן גוריון, חברות תעופה רבות שהצהירו על חזרה לפעילות – חוזרות בהן. מומחה התחבורה והתעופה שרון עידן, שכתב במשך שנים רבות ב'כאן חדשות', מפרט את מה שהוא מכנה כ"קריסת התחזיות האופטימיות".
לדבריו של עידן, אחת מחברות התעופה הבולטות שכבר משנה מסלול היא לופטהנזה. "ענקית התעופה לופטהנזה, על שלל החברות בקבוצה, מבטלת את טיסותיה לארץ. זה אחרי שסיפרו לכם שהיא כבר חוזרת. לא רק זה, היא מבטלת הלאה גם טיסות קבועות בלוח. כרגע עד אמצע יוני. אבל שוב, זה לא ייגמר שם. הקיץ הזה גמור. תפנימו".
עוד בנושא:
עוד באתר:
בגלל טיל אחד > הלכה חופשת הקיץ: "כל מי שהזמין טיסה – בבעיה"
מכה נוספת > חברת הלואו קוסט תוותר על ישראל? "מאבדים סבלנות"
גם באשר לחברות הלואו-קוסט, ובמיוחד ריינאייר שהפכה בשנים האחרונות לפופולרית במיוחד בקרב ישראלים, התחזיות קודרות. "אפשר לזלזל במנכ״ל ראינאייר אוליירי שאומר של'מתחילה להיגמר לו הסבלנות לישראל' מבחינת הפעלת מטוסים, אבל חשוב לזכור, זו חברה שהפעילה 220 טיסות בשבוע ל-26 יעדים באירופה. מחירים שעשו פה את כל ההבדל. אם היא מסתלקת, תתרגלו לשלם על טיסות לאירופה גם 500–600 דולר מחוץ לעונה, ולאורך זמן", מציין עידן.
המציאות בשטח, לדבריו, צפויה להיות שונה לגמרי ממה שהובטח לציבור לאחר סבב הלחימה האחרון. כבר לאחר האירוע הביטחוני בנתב"ג והתגובה של צה"ל לשדה התעופה בצנעא שבתימן, שרון עידן התריע כי חברות התעופה הגדולות לא באמת בדרך חזרה. "יונייטד כרגע מורידה את השלטר על נתב"ג עד אמצע מאי – ומי שחושב שהיא תחזור גם אז, שיחשוב שוב", כתב אז. לדבריו, כששחקניות כמו יונייטד ודלתא מתרחקות מהאזור, שאר החברות נוהגות בהתאם.
עידן מצביע על גורם אחד עיקרי שמאחורי ההחלטות הללו: מודיעין. לדבריו, "מערכי המודיעין של חברות התעופה, הכוללים אנשי CIA לשעבר, אינם משאירים מקום לספק – לא יונייטד, לא דלתא ולא ריינאייר ישובו בקרוב".
ומה לגבי הנוסעים שכבר שילמו? עידן לא מותיר מקום לאופטימיות: "מי שהזמין כרטיסים – בבעיה. כמעט הכל יבוטל".