>>> התחילו להאזין תוך כדי שאתם גוללים וקוראים את הטקסט.
בעת שאני כותב את השורות (ביום רביעי – אסרו חג בחו"ל) זה מרגיש כמו יום ראשון אבל מתכוננים כבר לשבת קודש פרשת נשא.
למען האמת אין לי הרבה ווארטים אבל יש הרבה שירים. ואחד מהשירים אני תמיד מחפש סיבה למה לשים אותו בפלייליסט. אני אתן רק רמז לאיזה שיר אני מתכוון. זמר אהוב עלי מאוד וגם ביצוע לייב כמו שאני אוהב…
עוד באתר:
שני חובות אני עדיין צריך להשלים… בחג השבועות חל היארצייט של הבעל שם טוב הקדוש ובגלל שהפלייליסט של שבועות היה ארוך מאוד החלטתי לשים את השירים שקשורים לבעל שם טוב אחרי החג.
החוב השני ביום שישי שעבר ג' בסיון היה היארצייט של רבי בעריש ווישאווער הי"ד שהיה בעל מנגן בחסד עליון, וכשהיה ניגש לתיבה היה סוחף את המתפללים עד לכדי דמעות, ורבים התעוררו מתפילותיו. כמו"כ היה מלחין גדול ומפורסם, ובכל שנה היה מלחין ניגונים חדשים, מניגוניו היה שולח לחצרות הצדיקים כמו להרה"ק בעל ה'אהבת ישראל' מויזניץ, ולהרה"ק רבי יואל טייטלבוים מסאטמאר. אחד מהלחנים הכי מפורסמים שלו הוא השיר "צווה ישועות יעקב".
פרשת השבוע:
השבוע בפרשה לומדים על ברכת כהנים, וכמובן יש המון שירים על כך אבל לפני כן ווארט, והקרדיט אני נותן להרשי אייזנבך. הפסוק השני בפרשתנו נשא את ראש בני גרשון וכו' שמעתי רמז מאוד יפה. אנחנו עם ישראל נמצאים בגלות, גורשנו ולכן אנחנו נקראים "בני גרשון" אבל בכל זאת אנחנו צריכים להרים את הראש "נשא את ראש בני גרשון" תרימו את הראש שלכם מעלה מעלה ואיך אפשר להרים את הראש, מה הדברים שאנחנו מיוחדים בהם שבהם אנחנו באמת ראויים להרים את הראש מעל כל האומות וכל העמים. זה מרומז כאן בפסוק "נשא את ראש בני גרשון" המגורשים בגלות. המילים "ראש בני גרשון" הם ראשי תיבות רב"ג שזה רחמנים, ביישנים גומלי חסדים. אלו הם הסימנים שלנו, עם ישראל שבזכותם בעזרת השם נזכה לצאת בקרוב מהקטגוריה הזאת של "בני גרשון".
הקב"ה מורה לאהרן ולבניו "כה תברכו את בני ישראל" יברכך השם וישמרך וכו'. ובסוף אומר הקב"ה "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" אומר רש"י "ואני אברכם לישראל". שהקב"ה יקבל התפילות שלנו ויברך אותנו עם כל הישועות טובות אמן.
שמתי שיר באידיש של מיכאל שניצלער ז"ל על ברכת כהנים.
השיר שמבצע שניצלער ברגש ובחן הייחודי לו, מספר על יהודי זקן שהגיע לבית כנסת באחד מהחגים וכשהכהנים התחילו את הברכה, הזקן ברח החוצה בבכיות. אחרי התפילה שאל הרב את הזקן, 'מדוע ברחת בברכת כהנים', אז הזקן סיפר: "כשהייתי ילד עשינו סדר פסח בבונקר והגרמנים הנאצים גילו אותנו ולקחו מאיתנו את הכי המבוגר ואמרו שמחר בבוקר 'נאסוף את כולכם ואותך יתלו' ה"י. הזקן ממשיך לספר שהיהודי הזה ממש לפני שתלו אותו ביקש מהנאצי את בקשתו האחרון "היות ואני כהן ועכשיו חג בבוקר ואני כבר לא יוכל לעשות נשיאת כפיים (או איך שזה נקרא באידיש דוכענען) בבקשה תן לי לעשות את זה בפעם האחרונה". הנאצי אמר לו "יש לך שתי דקות". הזקן סיים וסיפר ותיאר לרב בית הכנסת שברכת כהנים קדושה כזו כבר לא יראה לעולם. ועכשיו כדי לזכור את התנועה של אותו מוצא להורג, אני רץ החוצה ואני שר לעצמי את המנגינה שלו כדי שלא ישכח אותה עד יומי האחרון".
פרקי אבות פרק א'
שיר לכבוד שבת: בפרשת השבוע לומדים על נזיר, והגמרא במסכת נזיר עוסקת בין היתר בסוגיה – האם מותר לנזיר לעשות קידוש על יין. רוב הראשונים פוסקים שמותר לנזיר לקידוש והבדלה כיון שמושבע ועומד מהר סיני. נסיים עם השיר "כי בנו בחרת" של נפתלי קמפה שמילותיו הן מתוך קידוש.
סדר השירים לפרשת נשא תשפ"ה:
ניגון הבעל שם טוב – אברהם פריד
שיר לעתיד לבוא (ניגון הבעל שם טוב) – מיכאל שטרייכר
צוה – יוסי גרין ואידיש נחת (לחן של רבי בעריש ווישאווער הי"ד)
כה תברכו – קינדערלאך (לחן שלמה יהודה רכניץ)
כהנים – אייזיק האניג ביצוע לייב (לחן יוסי גרין) במקור של דודו פישר
יברכך – שמחה פרידמן
יברכך – שרולי גינזברג (לחן ליפא שמעלצער)
די לעצטע דוכנ'ען – מיכאל שניצלער (לחן מוטי אילאוויטש)
יברכך – ישיבה בויס
יברכך – שלומי גרטנר (לחן יוסי גורביץ)
ושמו (את שמי על בני ישראל) עקיבא מרגליות (לחן עקיבא מרגליות)
פרקי אבות: פרק א'
משה קיבל תורה – פיאמנטה
שמעון הצדיק – יידל וורדיגר
הוי דן – פרחי שירה חדשה
הלל אומר – ברוך לוין
הלל אומר – רעים
הלל אומר – יוסי רוז
אם אין אני לי – מיכאל שניצלער (מתוך מחרוזת)
אם אין אני לי – שלמה שמחה
כי בנו בחרת – נפתלי קמפה