בשיעורו המרתק לפרשת נשא, חשף הרב ברוך רוזנבלום את הסוד שמאחורי המבנה המורכב של הפרשה הארוכה ביותר בתורה – 176 פסוקים שכוללים נושאים מגוונים לכאורה: תרומות לכהנים, סוטה, נזיר, ברכת כהנים וקורבנות הנשיאים.
מה עושה ברכת כהנים כאן?
"השאלה שאני רוצה לשאול", אמר הרב, "קח את הכל – 95 פסוקים תעביר אותם לפרשת שמיני. הכל לא שייך לפה. כל החטיבה הזאת מברכת כהנים עד הסוף לא שייכת לחומש במדבר. זה קרה בראש חודש ניסן כאשר נחנך המשכן – שם זה היה אמור להיות".
עוד באתר:
הרב הסביר כי ברכת כהנים נאמרה לראשונה בפרשת שמיני, כאשר "וישא אהרון את ידיו אל העם ויברכם", וכל הענין של קורבנות הנשיאים התרחש בחנוכת המשכן. אז למה הכל נמצא דווקא בפרשת נשא?
התשובה המפתיעה
החזקוני מציע פתרון מבריק: הכל קשור לשינוי הסטטוס של עם ישראל. במשך שנה שלמה (פחות עשרה ימים) ישבו בני ישראל למרגלות הר סיני באווירה של שקט ושלווה. אבל עכשיו הם יוצאים לדרך המדבר, ועמם כל הסכנות שבדרך.
"כל זמן שישבנו למרגלות הר סיני", הסביר הרב, "אף אחד לא יצא לתקוף אותנו. עכשיו מתחילים לזוז – מה קורה? באים אויבים. זה קופץ, מגיע, כנענים, מלך ערד רואה – מתחיל כל הזמן. כל אלה באים מסביב מתחילים מתקפות".
לכן דווקא עכשיו, לפני יציאה לדרך, ציווה הקב"ה על ברכת כהנים: "יברכך ה' וישמרך" – מה ישמור אותך? מי המזיקים. ברכת כהנים היא הכיפת ברזל הרוחנית שמגינה על עם ישראל.
הקשר הנסתר בין כל הנושאים
רש"י מגלה את הקשרים הפנימיים בין הנושאים השונים:
- תרומות לכהנים לסוטה: מי שלא נותן מעשרות לכהן, בסוף יצטרך להביא את אשתו להשקות סוטה
- סוטה לנזיר: מי שרואה אישה סוטה בקלקולה, יזהיר עצמו מן היין שמביא לידי ניאוף
- נזיר לברכת כהנים: כהן ששתה יין פסול לברכת כהנים, כמו שנזיר אסור ביין
המהפכה החברתית של הספירה
הרב חיקרי לב מציע הסבר מרתק נוסף: הספירה שנעשתה בפרשת במדבר יצרה מהפכה חברתית. במקום החיים המשותפים של כולם יחד למרגלות הר סיני, פתאום כל שבט מקבל מקום נפרד, נשיא נפרד ותפקיד נפרד.
"עד עכשיו חיו כולם ביחד", הסביר הרב. "איפה אתה ינקל? איפה שמת את האוהל? פה אני שם לידך. פתאום אומר הקב"ה: לא, אני קובע איפה אתה גר". זה יצר קינאה ותחרות שהובילו בסופו של דבר למחלוקת קורח ולחטא המרגלים.
מידותיו של אהרון הכהן
"מה אמר הקב"ה? הדרך היחידה לעצור את זה זה רק להידבק במידותיו של אהרון הכהן. מה אהרון הכהן? אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".
לכן דווקא עכשיו באה ברכת כהנים – "דבר אל אהרון ואל בניו לאמור כה תברכו את בני ישראל". זה הדבר המרכזי – להכניס את המידה של אהרון הכהן אצל כולם, להיות אוהבי שלום ורודפי שלום.
הסוד של 90 הפסוקים
למה התורה מפרטת 90 פסוקים על קורבנות הנשיאים זהים? הרמב"ן מסביר: "משום הכבוד שלהם". אם היה כותב רק את נחשון בן עמינדב ובסוף "וכן הקריבו כולם", השאר היו מרגישים מוזנחים.
הרב מסכם: "הראיה שהקב"ה כתב לך 90 פסוקים להראות לך כמה צריך לכבד כל אחד ולתת לכל אחד את המקום שלו. כי ברכת כהנים אומרת: וישם לך שלום – ואין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום".
פרשת נשא מלמדת אותנו שלפני כל מסע חדש בחיים, אנחנו זקוקים לשלושה דברים: ברכה מלמעלה, כבוד הדדי, ושלום בינינו לבין עצמנו. רק כך נוכל לעמוד באתגרי הדרך.