
המושב הקדמי – מסוכן מתמיד: נתוני תאונות הדרכים לשנת 2024 חושפים עלייה חדה במספר ההרוגים, כאשר עיקר הסיכון נמצא בחזית הרכב.
על פי ניתוח שערכה עמותת אור ירוק בהתבסס על נתוני הלמ"ס, בשנת 2024 נהרגו 279 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שישבו במושב הקדמי – עלייה של 25% בהשוואה לשנת 2023.
המושב הקדמי נחשב למסוכן יותר מהמושב האחורי, בשל קרבתו לנקודת הפגיעה בתאונות חזיתיות – שהן הנפוצות ביותר. עוצמת הכוחות המופעלת על היושבים בקדמת הרכב בעת תאונה גבוהה יותר, ולכן הסיכון לפציעות חמורות ואף לתמותה עולה בהתאם.
עוד באתר:
במהלך השנה נפגעו 9,545 בני אדם בתאונות דרכים כאשר ישבו במושב הקדמי, מהם 1,786 נפצעו באורח קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתריע: "בחלק גדול מתאונות הדרכים החזית היא זו שנפגעת ראשונה, ולכן הנהג והנוסעים במושבים הקדמיים חשופים יותר לסכנה. יש פתרונות פשוטים וזולים שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים למוות – בראשם חגורת הבטיחות ומערכות בטיחות מתקדמות. הנתונים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים".
יעקב מוסיף: "יש להגביר את ההסברה על חשיבות חגירת חגורת הבטיחות בכל נסיעה, ובמקביל להגביר את האכיפה המשטרתית. כשנהגים יבינו שהסיכוי שייתפסו ללא חגורה גבוה, הם יחשבו פעמיים. במקביל, יש לעודד רכישת רכבים עם מערכות בטיחות מתקדמות שמפחיתות את הסיכון לפגיעות בחזית הרכב".
50% מהנפגעים – בכבישים עירוניים
הנתונים חושפים גם כי חצי מהנפגעים בתאונות במושב הקדמי בשנת 2024 היו דווקא בכבישים עירוניים: 4,768 בני אדם, מתוכם 65 נהרגו ו-882 נפצעו קשה. העובדה שמספר כה גבוה של נפגעים נמצא דווקא בתוך הערים, מדגישה את חשיבות ההגנה גם בנסיעות קצרות, ברחובות מוכרים ובמהירויות נמוכות יחסית.
ירושלים בראש טבלת הנפגעים
עיון בנתונים הגיאוגרפיים מגלה כי ירושלים מובילה במספר הנפגעים בתאונות דרכים בעת שישבו במושב הקדמי. בשנת 2024 בלבד נפגעו בעיר 542 בני אדם – עשרה נהרגו ו-106 נפצעו קשה. בעשור האחרון מדובר ב-7,525 נפגעים, 57 הרוגים ו-795 פצועים קשה.
מיד אחריה נמצאות תל אביב-יפו עם 482 נפגעים בשנת 2024 (7 הרוגים ו-126 פצועים קשה), חיפה עם 465 נפגעים (4 הרוגים, 42 פצועים קשה), פתח תקווה עם 290 נפגעים (6 הרוגים, 31 פצועים קשה), ובאר שבע עם 275 נפגעים (2 הרוגים, 25 פצועים קשה).
גם בערים נוספות נרשמו נתונים מדאיגים:
באשדוד: 236 נפגעים (29 פצועים קשה)
בנתניה: 163 נפגעים (1 הרוג, 19 פצועים קשה)
באשקלון: 138 נפגעים (1 הרוג, 26 פצועים קשה)
בחדרה: 119 נפגעים (16 פצועים קשה)
בחולון: 96 נפגעים (3 הרוגים, 17 פצועים קשה)
חגורת בטיחות – הכלי שמציל חיים
למרות המודעות לחשיבות חגורת הבטיחות, שיעור החגירה עדיין לוקה בחסר – בעיקר בקרב נוסעים במושבים האחוריים ובנסיעות קצרות. הסכנה באי חגירה ברורה: בעת תאונה חזיתית, נוסעים לא חגורים עלולים להיזרק בעוצמה קדימה, לפגוע בחלקי הרכב או בנוסעים אחרים.
הערכת ארגון הבריאות העולמי מצביעה על כך שחגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון למוות ליושבים במושב הקדמי בכ-45%–50%.
מעבר לכך, קיימות מערכות בטיחות מתקדמות שיכולות למנוע את התאונה עוד לפני התרחשותה – ובראשן מערכת בלימה אוטומטית (AEB), שמזהה מצבי סיכון ובולמת את הרכב ללא התערבות הנהג. מערכות נוספות מזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים ומסייעות להגן עליהם מפגיעות.