
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, שיגר מכתב חריף לחברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר בדרישה לעמוד בהוראות החוק ולהציע לצרכנים שטיסתם בוטלה כרטיס טיסה חלופי, ולא להסתפק בהחזר כספי בלבד.
לדברי הממונה, "הובא לידיעתי כי במהלך מבצע 'עם כלביא', לצרכנים אשר טיסתם לישראל בוטלה הוצעה רק האפשרות לקבלת התמורה ששולמה בעת רכישת הכרטיס, ללא הצעת כרטיס חלופי בהתאם לדין".
בפנייתו הדגיש זריהן כי התנהלות זו גרמה לפגיעה בצרכנים, משום שמחיר הטיסות הזמינות כיום גבוה משמעותית מהמחיר המקורי של הכרטיס שנרכש. המשמעות היא שהחזר כספי בלבד, ללא הצעת טיסה חלופית, מאלץ את הצרכנים לשלם מחדש מחיר גבוה יותר בעבור אותה טיסה – ולעיתים אף נמנע מהם להגיע ליעדם.
עוד באתר:
"במצב זה נגרם נזק כספי לצרכנים," כותב זריהן, "שכן, על פי הידוע לנו, מחיר הטיסה לישראל בעת הנוכחית יקר משמעותית ביחס למחירו ברכישה המקורית ושבהתאם לו ניתן ההחזר הכספי, דבר שיצר פגיעה צרכנית – בחסרון כיס ובפגיעה ביכולת להגיע ליעדם".
בהמשך מכתבו הזכיר זריהן את לשון החוק: "על פי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012, יש להעניק לצרכנים את אפשרות הבחירה בין חלופות של החזר תמורה או טיסה חלופית בהתאם לדין. מדובר בזכות צרכנית משמעותית שהבחירה בה כאמור – בידי הצרכן".
לסיום כתב: "אודה לתשומת לבכם בעניין קיום הוראות חוק אלו".
ברשות להגנת הצרכן מבהירים כי יעקבו אחר תגובת חברות התעופה לנוכח פניית הממונה, וכי הדבר עשוי להוביל גם להליך אכיפה ככל שיידרש.