האור החיים הקדוש מלמד כי המעלה הגדולה של בני תורה היא עמלם בתורה, אך עמל זה אינו נחווה כקושי, אלא כשעשוע ועונג. כפי שמתאר הפסוק שנאמר על ידי בלעם: "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל" (במדבר כג, כא). כלומר, הצדיקים, אף שהם עמלים בתורה ובמצוות, אינם חשים בכך כעמל, אלא כהנאה עמוקה, כמי שמרוויח או משתעשע בשעשועים מתוך חשק עז לתורה. הוא מוסיף ומפרש, בהתייחס לפסוק ממשלי (ח, יד): "לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה, אֲנִי בִינָה, לִי גְבוּרָה", כי כאשר הצדיקים מתמידים בתורה, היא מעניקה להם גבורה וכוח, והעמל הופך למקור של תעצומות נפש.
ההתמדה בתורה, יום אחר יום ושנה אחר שנה, היא זו שמביאה את הצדיקים לדרגה זו, שבה העמל הופך לעונג, והתורה נטמעת בנפשם כחלק בלתי נפרד מהם.
הפסוק "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ" (ויקרא כו, ג) מלמד כי עמל התורה הוא המסלול היחיד שבו התורה נקנית בנפשו של האדם. כדברי חז"ל: "אין התורה נקנית אלא במי שממית עצמו עליה" (ברכות סג, ב). קניין התורה אינו דומה לקניית חפץ חיצוני, כמו ספר ששייך לבעליו. קניין התורה הוא שינוי זהות פנימית, שבו התורה הופכת לחלק מהאדם עצמו, ממבנה נפשו ומערכות חשיבתו.
עוד באתר:
התורה דורשת מסירות נפש, כי היא תמצית החכמה האלוקית. היא אינה ניתנת להשגה אלא דרך עמל ומאמץ. ככל שהאדם עמל יותר, כך הוא מפנים את ערכי התורה, והם הופכים לחלק ממנו. האדם התורני אינו שואל "מה נכון לי?" או "מה מותר לי?", אלא "מה הקב"ה רוצה ממני כעת?". שאלה זו אינה עניין של ידע בלבד, אלא של מבנה נפשי המושרש בתורה.
מי שקונה את התורה מבטל את רצונותיו האישיים לטובת רצון ה'. הוא מפתח דרכי חשיבה תורניות, מדייק במחשבתו, ומבחין בין עיקר לטפל. ערכי התורה מעצבים את רגשותיו – מה הוא אוהב, ממה הוא נרתע, מה מעורר בו כבוד או הערצה. התורה הופכת לפריזמה שדרכה הוא חווה את העולם. כפי שנאמר: "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה… עַל לְבָבֶךָ" (דברים ו, ו) – התורה אינה נשארת בראש בלבד, אלא הופכת לחלק מהלב.
הזהות התורנית היא זהות של אחריות, בירור בין טוב לרע, אמת מוחלטת, עמל ושליחות בעולם. היא אינה מחפשת סיפוק עצמי מיידי, אלא בוחרת בחיים, באהבת הטוב ובמתיקות התורה, כפי שנאמר: "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל, יט).
התורה אינה נועדה רק להיקרא, אלא להפוך לחלק מהאדם – "להיות אותה". לימוד בעיון, המלווה בפרישות מחומריות ויגיעה, מאפשר זאת. כאשר השכל והלב נרתמים לסוגיות התורה, האדם מגיע לדרגת "דעת תורה". חכם שזכה לכך יכול להכריע גם בדברים שאין בהם פסוק מפורש, כי התורה שורה בתוכו ומדברת מתוכו.
התורה אינה רק הוראות של "עשה" ו"אל תעשה". מי שרואה אותה כך נשאר ברמת יישום חיצונית. לעומת זו, החושב תורנית שואל: "איך התורה מסתכלת על המציאות?". הוא פועל מתוך התורה, מתוך לב מניע, כפי שמלמד הרמב"ם (שמונה פרקים, פרק ו): מעלת החסידים היא שנפשם נוטה מעצמה לעשות כרצון התורה, לא מתוך הכרח אלא מתוך חיבור פנימי.
האור החיים הקדוש מחדש כי הצדיקים אינם חשים בעמל התורה כקושי, אלא כשעשוע, כי התורה הפכה לטבע שני שלהם. כפי שנאמר: "לִי עֵצָה וְתוּשִׁיָּה, אֲנִי בִינָה, לִי גְבוּרָה" – התורה מעניקה כוח וגבורה ללומדיה. הקושי הופך למקור של שמחה והערכה עצמית, כי ככל שהאדם משקיע יותר, כך גדל קניינו בתורה.
העונג האמיתי נמצא בתהליך הלמידה עצמו, לא רק בתוצאה. הלומד אינו ממתין להשגת התורה כולה, אלא מוצא סיפוק בהתמסרות לרצון ה' כבר בהווה. כדברי האור החיים על הפסוק "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ": דוד המלך, מתוך חשקו העז לתורה, נמשך לבית המדרש מעצמו, ללא הכרח, כי התורה מושכת אותו.
האגלי טל מלמד כי עיקר מצוות תלמוד תורה הוא ללמוד בשמחה ובהנאה, כי רק כך דברי התורה נבלעים בדמו של האדם. בברכת התורה אנו מבקשים: "הַעֲרֵב נָא אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ", כי המתיקות היא חלק מהותי מהמצווה. ללא שמחה, אין דבקות אמיתית בתורה. כפי שמבאר ספר בנין דוד, לימוד בעצבות מנותק משורש התורה, שכן התורה נמסרת בלב שמח בלבד.
הזוהר הקדוש מפרש כי המתיקות והחדווה מצויות במיוחד בתורה שבעל פה, שבה יש פלפול, עומק ויגיעה. כאשר האדם מגיע להשגה דרך עמל, הוא חווה את ברק ההבנה, וזו הנעימות האמיתית.
התורה היא ירושה לכל ישראל, אך הקניין האישי נוצר דרך עמל ויגיעה. כפי שמלמד החת"ם סופר, כל מאמץ סביב התורה – בין אם גשמי, כמו טרחה להשיג ספר, ובין אם שכלי – נחשב לעמל תורה. אפילו לימוד ללא בהירות מלאה נחשב יקר בעיני ה', כי הוא מעיד על מסירות. כדברי המדרש על משה רבינו, שזכה למראה הסנה בזכות מאמץ קטן של שלוש פסיעות: "הצטערת לראות? חייך שאני מגלה לך."
העמל יוצר הזדהות, וההזדהות יוצרת חיבור וזהות תורנית. כאשר האדם מתייגע, המוח והלב מתייגים את התורה כחשובה, והיא נרשמת באישיותו. כדברי הפסוק: "כָּתְבֵם עַל לוּחַ לִבֶּךָ" (משלי ג, ג).
לימוד הגמרא, על מחלוקותיה ופלפוליה, אינו נועד רק להשגת הלכה, אלא לבניית דרך חשיבה תורנית. הוא מלמד להבחין בדקויות, להקשיב לניגודים ולהבין את ההיגיון האלוקי. כדברי הזוהר, כל מילה בגמרא, גם הדחויה, היא חלק מחכמת ה'. הפלפול הוא אש שמזקקת את הנפש, מפזרת את הבלבולים ומחברת את האדם לחכמה העליונה.
סיפורים על גדולי ישראל ממחישים את כוחו של עמל התורה. הש"ך, שחידש תורה תוך כדי בריחה במלחמת הקוזקים, והטשעבינער רב, שכתב חידושים בסיביר ללא ספרים, מלמדים כי התורה אינה תלויה בתנאים חיצוניים, אלא בלב, בדם ובזיעה. כך גם סיפור הכסא שנבנה עבור רב האי גאון, שהפך לסמל של עקידה יומיומית – קשירת הידיים והרגליים לשולחן הגמרא, כעין עקידת יצחק.
התורה אינה יעד, אלא דרך. העמל בתורה אינו רק אמצעי להשגת ידע, אלא תהליך של בניית זהות תורנית. הוא יוצר תודעה אלוקית, מחבר את האדם לרצון ה' ומעצב את נפשו. כדברי החת"ם סופר: "כפי מידת הכאב – כך מידת ההתאחדות". התורה, דרך עמל ומסירות, הופכת לחלק מהאדם, והוא הופך להיות התורה עצמה.