אילוסטרציה | בינה מלאכותית

1.

בתחילתה של פרשת בלק יש פסוק אחד שכולו אומר דרשני. בלעם, נביא האומות, מקבל הזמנה מבלק בן ציפור לקלל את עם ישראל: "לכה קבה לי אותו… אולי אוכל נכה בו וגרשתיו מן הארץ." בלעם נושא עיניים אל הקב"ה, שואל, והקב"ה משיב לו בצורה ברורה: "לא תלך עמהם. לא תאור את העם, כי ברוך הוא".

לכאורה, די היה באיסור: "לא תאור את העם". אבל התורה מוסיפה את הנימוק: "כי ברוך הוא". ורש"י מביא את דברי חז"ל במדרש: אמר לו הקב"ה: "אינם צריכים לברכתך, משל אומרים לצרעה – לא מדובשיך ולא מעוקציך" לא רק קללה אסורה, גם ברכה מיותרת.

וכאן נשאלת השאלה: בלעם לא היה שוטה. הוא היה מהחכמים שבעמים. אם הקב"ה אסר עליו לקלל, שלא יקלל. אבל איך בבת אחת הוא משנה את עורו ומציע לברך? מאיפה בא הרצון הפתאומי לחבק, לאהוב?

2.

כדי להבין זאת, צריך להזכיר שבלעם היה שונא ישראל משכבר הימים. במסכת סנהדרין מסופר, שבלעם היה היועץ של פרעה בעניין "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו". פרעה קיבל את ההחלטה, והמצרים ביצעו את הפקודה, אבל בלעם הוא שהציע בפה מלא להשמיד להרוג ולאבד. הוא לא היה סתם שונא ישראל, הוא ראה בהשמדת ישראל פרוייקט חיים.

לכן, כשהקב"ה אוסר עליו לקלל, בלעם לא מוותר. הוא רק מחליף טקטיקה. אם לא בכוח אז בקרבה. אם לא באיבה אז באהבה. הוא מציע "לברך", אבל הברכה הזאת אינה ברכה של אמת. היא ניסיון לקרב כדי לטשטש את הגבולות. להפוך את ישראל לעם ככל העמים. והוא יודע: כאשר ישראל מאבדים את זהותם, ממילא יכלה שמם.

3.

לצערנו, הרעיון הזה כבר לא תיאורטי. זו היסטוריה. התבוללות, טשטוש, איבוד הייחוד הם החרב השנייה שמונפת על עם ישראל. והחרב הזאת מאיימת לכלותנו לא רק מבחוץ אלא גם מבית.

בשנים הראשונות להקמת המדינה, הגיעו לארץ קבוצות של ילדים ניצולי שואה, ביניהם "ילדי טהרן". חלקם הגיעו מבתים חסידיים, עם שארית של רישומי אמונה על בגדיהם הקרועים. הם התקבלו כאן בחום – חום ששרף.

סיפר אחד מהם, שכאשר ירד מהאונייה, עטפו אותו במעיל, האכילו אותו, ואמרו לו: "עכשיו אתה חופשי. אין יותר צורך בכל הפחדים האלה… גם לא בכיפה הזאת." וביד חומלת, הוסרה ממנו הזהות. לא בצעקה. לא בשנאה. בחיוך. בדאגה. מתוך כוונה "להיטיב".

בדיעבד, אמר אותו ניצול: "עברתי את החשכה של סיביר אבל את ברכת השחר שלי איבדתי כאן, בלב תל אביב."

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו. היו שבחרו בדרך הראשונה – כלייה פיזית. אבל היו גם שבחרו בדרך השנייה – כלייה רוחנית. והיא, מתברר, מסוכנת לא פחות: בארה"ב, למשל, חיים עשרות מיליוני יהודים לפי שורש, אך לדאבוננו, רק מיעוט קטן מהם מזדהים כיהודים בפועל וגאים בכך.

אם בלק חיפש השמדה מהירה, הרי שבלעם הציע השמדה איטית, מתוחכמת: לא לקלל אלא "לברך". לא להשמיד אלא לבטל מבפנים. אבל הקב"ה יודע את הלב ואומר לאותו רשע בקצרה ובפשטות: "לא מדובשיך ולא מעוקציך". לא את קללותיך אנחנו צריכים ולא את ברכותיך. "כי ברוך הוא." עם שייעודו נצחי, לא ייכחד. לא מבחוץ ולא מבפנים.











עוד כתבות שיעניינו אותך

ניסיון שוד אלים

השוטרים הופתעו: מתכנן הפשע - הנכד בן ה-18

אבי יעקב
לאורך הלילה

צפו: הפעילים חסמו את משאיות הסיוע לחמאס

שמעון כץ
צפו בתקיפה

מחבל שהחזיק בחטופה חוסל; "פני הרוע שלא אשכח לעולם"

קובי פינקלר
סוריה

עשרות הרוגים: מהומות בין דרוזים לבדואים

אבי יעקב
ללא כלי נגינה

תחזור הביתה • משה קליין עם הגרסה הווקאלית

אליעזר חסיד
יצא קיצוני יותר

ישראל פריי מגיב ממעצר הבית: "נתנגד ונשנה"

אבי יעקב
חושש לחייו?

תיעוד נדיר: ראש הממשלה נתניהו באימון ירי עם אקדח

אלי יעקובוביץ
צפו

שתיקה, קנאות ושלום; מסע הנס והפלא של איש האמת

הרב אייל אונגר
תיעוד פיצוץ

צה"ל השמיד מנהרה באורך 3.5 ק"מ בחאן יונס

קובי פינקלר
"עצרו את שפיכות הדמים"

קוראים לישראל להתערב: הדרוזים חוסמים את כבישי הצפון

שמעון כץ
100 ק"מ מהגבול

היחידה המסוכנת ניסתה להשתקם; צה"ל בגל תקיפות חריג

קובי פינקלר
קידוש השם

שיחה בהפתעה: מנחם טוקר חייג למגי טביבי

מנחם טוקר
צפו בקטע הקצר

יש בסביבתכם אדם ציני? הוא לא באמת כזה אמיץ

מערכת אמס
לראשונה בחייו

צפו: האדמו"ר עלה לתורה בספר תורה של הבעש"ט

נתי קאליש
מזעזע

מטוס נוסעים התרסק לאחר המראה ועלה בלהבות

קובי אליה
האזינו לדברים

סוער בשידור: "אני מזועזע מהאמירה שלך"

בצלאל קאהן ודוד חכם
בברית שנערכה בביתו

ענווה והכנעה: הרבי החזיק את הסידור של הראב"ד

נתי קאליש
כביש 6

מחאות הדרוזים: מחלף אליקים נחסם לתנועה

צבי טסלר
צפו

אייזנבך המקורי: ברומר בשיחה קורעת עם אפי ומני

קובי ברומר
תיעוד

צפו: השיטפונות הציפו את תחנות הרכבת התחתית

שמעון כץ