
תביעה יוצאת דופן הוגשה נגד חברת התעופה אל על – מצד נוסעים ששהו למעלה מ־29 שעות בסלוניקי בעקבות עיכוב טיסה, ותובעים כיום פיצוי נוסף של מיליוני שקלים. בתוכנית ה"שטח משפטי" בהנחיית המשנה ליו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי ויצמן, התארח השבוע עו"ד אשר רוטבאום לשיחה על התביעה.
"כשהחופשות בעיצומן, שדות התעופה מלאים עד אפס מקום – והסיכון לתקלות גבוה", פתח עו"ד ויצמן את הדיון. "אבל מה קורה כשהנוסעים מקבלים את הפיצוי הקבוע בחוק – ועדיין טוענים שנגרם להם נזק חמור בהרבה?"
עורך הדין אשר רוטבאום, שמייצג את הנוסעים, הסביר: "התשובה היא כן – ניתן לתבוע פיצוי נוסף מעבר למה שנקבע בחוק. חוק שירותי תעופה, שמכונה גם 'חוק טיבי', קובע שנוסע שטיסתו מתעכבת מעל שמונה שעות זכאי לשלושה דברים: שירותי סיוע, השבת התמורה או טיסה חלופית, ופיצוי כספי שאינו דורש הוכחת נזק."
עוד באתר:
במקרה הנדון, מדובר ב־92 נוסעים שטיסתם מאל על מסלוניקי לתל אביב באפריל האחרון התעכבה בכ-29 שעות. "העלו אותם למטוס, הורידו, שוב העלו – ושוב הורידו", תיאר רוטבאום. "מדובר בעוגמת נפש בלתי נתפסת. הם קיבלו את הפיצוי הקבוע בחוק – 1,440 שקל לכל נוסע – אבל זה לא מספיק."
לדבריו, החוק גם מחייב את חברת התעופה לספק שירותי סיוע – מזון, שתייה, ולעיתים גם לינה במלון – בהתאם למשך ההמתנה. במקרה הזה, טוענים הנוסעים, אף אחד מהשירותים האלו לא סופק.
"במקרים כאלה", הסביר רוטבאום, "חברת התעופה יכולה להיות חשופה לפיצוי לדוגמה – פיצוי שיכול להגיע עד 11,000 שקל לנוסע – בלי קשר לשאלה אם נגרם לו נזק בפועל".
הוא הוסיף: "בית המשפט צריך לשאול את עצמו שאלה פשוטה – אם ניתן לנוסע 1,440 שקל, האם הוא יסכים לעבור את כל זה שוב? אני חושב שהתשובה ברורה – לא. אין סכום שיכול באמת לפצות על עוגמת נפש כזו."
לדבריו, התביעה הנוכחית מבקשת לא רק פיצוי עבור הנוסעים עצמם, אלא גם להעביר מסר ברור לחברות התעופה: שהזכויות של הנוסעים הן לא המלצה – אלא חובה.
האזינו לאייטם המלא מתוך 'שטח משפטי' ב'קול חי':