
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את הפקדתה של תוכנית תפעולית חדשה למערכת המטרו המתוכננת בגוש דן, צעד משמעותי לקראת יישום הפרויקט הענק שצפוי לחולל מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל. התוכנית, המהווה מסמך תכנוני משלים לתוכניות שאושרו בשנים האחרונות, מרחיבה את המענה ההנדסי-תפעולי של המערכת ומקדמת אותה לשלבי ביצוע מתקדמים.
התוכנית החדשה כוללת תשתיות תפעוליות תת-קרקעיות שיאפשרו מעבר רכבות בין הקווים לצורכי תחזוקה שוטפת, תגבור בשעות עומס והתמודדות עם מצבי חירום. בנוסף, היא כוללת הקמת תחנת השנאה חדשה במתחם קריית אריה בפתח תקווה, שתשפר את יתירות החשמל ותפחית את התלות בהזנת חשמל יחידה, ובכך תבטיח יציבות תפעולית. התוכנית גם משפרת את הממשק בין קווי M2 ו-M3 באזור כפר גנים בפתח תקווה, במטרה לייעל את התיאום בין מערכות ההפעלה והתחזוקה. עוד נכלל בה חיזוק הקישוריות לתחנת הקצה של הקו הסגול, כחלק ממאמצים לשילוב טוב יותר בין אמצעי התחבורה השונים בגוש דן.
מערכת המטרו, שצפויה לכלול שלושה קווים באורך כולל של כ-150 קילומטרים ו-110 תחנות, תחבר 24 רשויות מקומיות ותשרת אזורי מגורים, תעסוקה, מוסדות בריאות וחינוך. הרשת נועדה להפחית משמעותית את העומס על כבישי גוש דן ומערכת האוטובוסים, תוך מתן מענה תחבורתי יעיל ובר-קיימא לאוכלוסייה הגדלה במרכז הארץ.
עוד באתר:
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, בירכה על אישור התוכנית והדגישה כי מדובר בצעד מרכזי לקראת הפעלת המערכת. "הרשת המתוכננת תאפשר גמישות תפעולית, תחזוקה מתואמת ומענה משתנה בהתאם לצרכים, תוך שמירה על יציבות", אמרה רגב. מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף כי התוכנית משלבת לקחים תכנוניים ותפעוליים שנלמדו מפרויקטים קודמים, בדגש על תשתיות חשמל, נגישות ותחזוקה. "המטרה היא להבטיח מערכת אמינה וגמישה, שתשרת את הציבור לאורך עשורים", ציין בן זקן.