
פסק הלכה אקטואלי הנוגע למגידי שיעורים רבים במהלך השבת הקרובה, התפרסם אמש בקו 'שיח יצחק' מתורתו של מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, על ידי נכדו חביבו ר' חיים מלין.
השאלה שהגיעה לשולחנו של הגר"י הייתה, כלפי מגידי שיעורים המוסרים מדי יום שיעור דף היומי בגמרא, כאשר במסגרת השיעור נלמד כל יום דף גמרא שלם. ומאחר ובתשעה אב אסור ללמוד דברי תורה, אלא רק 'דברים המותרים', לכן יום אחרי תשעה באב נאלצים גם כך להתמודד עם השלמת דף אחד נוסף.
והנה, בשנה זו, שערב תשעה באב חל בשבת, וכידוע הפולמוס הגדול בהלכה האם מותר ללמוד כרגיל בערב תשעה באב לאחר חצות. ושאלה זו נוגעת בעיקר למגידי שיעורים, אשר קובעים את זמן השיעור בשבת אחה"צ, ושאלתם בפיהם, האם יכולים למסור את השיעור כרגיל, למרות שהזמן הוא ערב תשעה באב אחרי חצות, או שמא עליהם לבטל את השיעור.
עוד באתר:
מרן הרב זילברשטיין בתשובתו השיב כך, אמנם שיטת הרמ"א (או"ח סימן תקנג ס"ב) שנהגו שלא ללמוד בערב תשעה באב מחצות ואילך, כי אם בדברים המותרים בתשעה באב, משום שהתורה משמחת את הלב. ולכן אם חל ערב תשעה באב בשבת – אין אומרים 'פרקי אבות'.
אך מכל מקום, המשנה ברורה (שם, ס"ק ח) מביא שכמה אחרונים חלקו על כך שזה חומרה יתירה, ושזה מביא לידי ביטול תורה של הלומדים, ולכן מכריע המשנה ברורה שמי שרוצה להקל בזה, אין מוחין בידו.
הגר"י הוסיף כי למעשה כך נהגו בישיבת ראדין, על פי הוראת החפץ חיים, שלמדו בערב תשעה באב אחרי חצות, כמו בכל יום אחר. אך ידוע שמרן החזון איש זצ"ל היה מורה להחמיר בזה, שאפילו בערב תשעה באב שחל בשבת, אין ללמוד אחרי חצות אלא בדברים המותרים ללמוד בתשעה באב.
אך פסק הגר"י זילברשטיין, שבשאלתנו, מאחר ומדובר בביטול תורה של רבים, שהרי אם יבטלו את השיעור מן הסתם כל חברי השיעור לא ילמדו בזמן זה. וגם לקבוע לימוד בנושאים אחרים, בד"כ מבחינה 'פרקטית' הדבר לא יהיה לרצונם של משתתפי השיעור. לכן אפשר לסמוך לכתחילה על שיטת המשנה ברורה, ולקיים את שיעורי הדף היומי כסדרם וכתקנם.
מרן הרב זילברשטיין הוסיף, שכך היתה דעת חמיו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שבעיקרון, גם לפי הנוקטים להלכה כדעות שמותר ללמוד בשבת זו, בכל אופן בפרהסיא אין ראוי לעשות נגד דברי הרמ"א. אבל במקרה שאם יתבטל השיעור, לא ילמדו המשתתפים כלום, אפשר לערוך את השיעור כסדרו.
עוד הובא בקו 'שיח יצחק', כי כך הייתה הוראת הרב אלישיב זצ"ל גם לגבי מסגרת הלימוד של 'אבות ובנים', שאפשר לקיימה כרגיל, שכיון שכל אב לומד בפני עצמו עם בנו, אין זה נחשב לימוד ברבים. ובפרט, שקשה ללמוד עם ילדים רק דברים המותרים בתשעה באב, ואם לא ילמדו כרגיל, הם יבואו לידי ביטול תורה. ומה שיש אפשרות לדחות את הלימוד למחרת תשעה באב, אין זה סיבה לבטל עכשיו תורה, כיון שגם ביום הזה יש איסור ביטול תורה.