
בשבוע שעבר התכנסו גדולי וזקני ברסלב לכינוס מיוחד להורות לבחורי החסידות כיצד לנהוג עם הנסיעה לאומן בצל גזירת הגיוס, כפי שנחשף כאן ב'אמס'. לאחר שהחליטו הרבנים כי מי שיש נגדו צו מעצר לא ינסה לצאת את גבולות הארץ, באו שני בחורים מחסידי ברסלב למעונו של הפוסק הרה"ג רבי משה ברנסדופר, ושאלה בפיהם.
"היות שראשי החסידות וזקני חסידי ברסלב בראשות הגרי"מ שכטר, הגר"מ קרמר והגר"נ ליברמנטש הורו לכלל חסידי ברסלב שעל אף שאצל חסידי ברסלב עניין הנסיעה לראש השנה אל ציון מוהר"ן מברסלב שבאומן הוא ענין גדול מאד, וכל חסיד ברסלב עושה את כל המאמצים לקיים את רצונו ולפקוד את ציונו, מכל מקום מאחר ובימים אלו הבחורים הצעירים כשרוצים לטוס לאומן יש חשש גדול שציידי הנפשות מהרשויות עלולים לתפוס אותם ולהכניסם למעצר בבתי הסוהר, ואם ח"ו יפלו ברשותם הסכנה הרוחנית והגשמית גדולה מאד ומשום עת לעשות לה' הפרו תורתך על כן בשנה זו הורו שלא לצאת אל הציון שבאומן" פתחו הבחורים.
"ועתה אחר שאנו נוהגים לנסוע לאומן מידי שנה בשנה ומחזיקים במנהג זה כבר כמה שנים וכידוע שכל מנהג טוב שנהגו בו שלש פעמים והפסיקו צריך להתיר נדרם, האם בהתרת נדרים שעושים בערב ראש השנה יועיל גם לביטול המנהג הטוב של הנסיעה, או שיש לעשות התרת נדרים אחרת" שאלו הבחורים.
עוד באתר:
הפוסק השיב להם: "ראשית, דבר התרת נדרים שעושים בערב ראש השנה מועיל רק כשאינו זוכר הנדר, אבל אם זוכר הנדר אינו יכול להתירו אלא אם הוא מפרט נדרו. ומעתה בנדון דידן שהוא רוצה להתיר המנהג הטוב שנהג לנסוע לאומן הרי זה נדר שהוא זוכר בשעת ההתרה ונדר כזה צריך לפרט בשעת התרת הנדרים".
ואמר להם עוד הפוסק: "באמת מעיקרא דדינא בנדון דידן אין צריכים לעשות התרה כלל, כמובא בפוסקים בהלכות נדריס (ט"ז יו"ד סי' רג סק"ה; דגול מרבבה סי' ר"ד סק"ב) שנדר שאין מקיימין אותו מחמת אונס, כשיעבור האונס רוצה להמשיך אינו צריך התרה כלל, וכן כאן דגזירת עבידא דבטלה ובודאי תתבטל הגזירה בעגלא ובזמן וקריב ואז ודאי ירצו להמשיך במנהגם הטוב באופן זה אין צריכים להתיר נדרם".