
תופעה מדאיגה מתפשטת בישראל: יותר ויותר נוסעים בוחרים לעלות לאוטובוסים – אך לוותר על תשלום, כמחאה על עליית מחירי התחבורה הציבורית והשירות הירוד. על פי הדיווח באתר ynet, התופעה הפכה לנפוצה עד כדי כך שנוסעים מתגאים בה ברשתות החברתיות, ומציגים אותה כאקט מחאתי נגד איחורים, ביטולים וצפיפות. אך ההתחמקות מתשלום עולה למשק הישראלי כ-400 מיליון שקל בשנה ומאיימת על היכולת לשפר את מערכת התחבורה.
כך זה עובד: נוסעים סורקים באמצעות הטלפון החכם שלהם את הברקוד בעלייה לאוטובוס, אך לא מאשרים את החיוב. אם פקח עולה, הם משלימים את התיקוף. אם לא נתקלו בפקח – הנסיעה בחינם. "אנשים כבר לא מפחדים", מספר תושב תל אביב. "הם רואים בזה מחאה על שירות שלא שווה את הכסף".
לפי משרד התחבורה, כ-15% מהנוסעים בקווים עירוניים, קווי תלמידים וחיילים לא מתקפים את כרטיסם, כאשר התופעה בולטת במיוחד בערים הגדולות. העלות למשק, המוערכת בכ-400 מיליון שקל בשנה, פוגעת בתקציבי התחבורה הציבורית ומונעת השקעות בשיפור התשתיות, הגדלת תדירות האוטובוסים והפחתת הצפיפות. "מי שמשלם בסוף הם הנוסעים החוקיים", אמר גורם במשרד התחבורה.
עוד באתר:
התופעה זוכה לתהודה ברשתות החברתיות, שם נוסעים משתפים סרטונים שבהם הם "חוגגים" את העובדה שנסעו בחינם. "אם האוטובוס מאחר ב-20 דקות, למה שאשלם?", אמר צעיר בסרטון שהעלה לרשת X. בינתיים, העומס באוטובוסים רק גדל, האיחורים גוברים, ולא נראה שמישהו מתכוון לשנות את המצב.