
אמזון תשלם 2.5 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם רשות הסחר הפדרלית של ארצות הברית (FTC), שסיים את ההליך המשפטי נגדה בסיאטל סביב טענות להטעיית לקוחות בתוכנית המנויים פריים. ההסדר הגיע במהירות יוצאת דופן – שלושה ימים בלבד לאחר פתיחת התביעה – ומנע הליך מושבעים שעלול היה להוביל לפיצויים גבוהים יותר.
בהסכם נקבע כי אמזון תשלם מיליארד דולר כקנס אזרחי ל-FTC, ותשיב 1.5 מיליארד דולר לכ-35 מיליון לקוחות שנפגעו מההרשמה לשירות או מתקשות בביטולו. החזר לכל לקוח יעמוד על כ-51 דולר, שיועבר בתוך 90 יום. אמזון לא הודתה באחריות משפטית, אך התחייבה לשפר את השקיפות בהרשמות, להבטיח הסכמה מפורשת של הלקוחות לפני חיובם ולאפשר ביטול פשוט ומהיר יותר.
יו"ר ה-FTC, אנדרו פרגוסון, תיאר את ההסדר כ"ניצחון עצום" לרגולטור. לדבריו, "ה-FTC מחויבת להיאבק בחברות שמנסות לרמות את האמריקנים ולגבות מהם כספים שלא כדין". מנגד, דובר אמזון הדגיש כי החברה פעלה תמיד לפי החוק, והסביר שההסדר נועד לאפשר לה "להמשיך להתמקד בחדשנות עבור הלקוחות".
עוד באתר:
למרות הסכום הגבוה, מדובר בכ-0.1% בלבד משווי השוק הנוכחי של אמזון, העומד על כ-2.4 טריליון דולר. מדובר בסנקציה גדולה אך נמוכה מזו שהוטלה על פייסבוק ב־2019, בה קנס של 5 מיליארד דולר. בנוסף, אמזון עדיין מתמודדת עם תביעה משפטית רחבה יותר שהוגשה ב־2023, שלפיה החברה ניצלה כוח מונופוליסטי לפגוע בתחרות ולהעלות מחירים – תביעה שמתוכננת להיפתח רק ב־2027.
תוכנית פריים, שהושקה ב־2005, נחשבת לאחת מהשירותים המצליחים ביותר בעולם, עם מעל 200 מיליון מנויים ברחבי הגלובוס המשלמים 139 דולר בשנה עבור הטבות כמו משלוחים חינם ושירותי סטרימינג.