
בשבועות האחרונים מדווחים בעלי עסקים קטנים וארגונים קהילתיים על חסימות פתאומיות לחשבונות הוואטסאפ שלהם, ללא התרעה מוקדמת. המהלך, במסגרת מדיניות מטא למאבק בבוטים ובהודעות ספאם, פוגע גם במשתמשים לגיטימיים. עו"ד יוסי ויצמן, המשנה ליו"ר לשכת עורכי הדין – שוחח על כך בתכנית 'שטח משפטי' עם עו"ד גיא אופיר, מתמחה בדיני אינטרנט והגנת פרטיות.
האם וואטסאפ יכולה לנתק אותנו בלי התראה?
עו"ד אופיר מסביר: "מבחינה טכנית הם יכולים, וזה קורה. מבחינה משפטית, זה לא תקין. בתי המשפט בישראל לא מקבלים תנאי שימוש שמאפשרים חסימה שרירותית. מדובר בתנאי מקפח שמפר חוק החוזים האחידים".
הוא מוסיף: גם אם לא משלמים כסף על השימוש, המשתמשים מספקים תמורה – המידע הפרטי שלהם, בעל ערך כלכלי לחברה. "אנחנו כן לקוחות של וואטסאפ, גם אם לא משלמים במזומן".
עוד באתר:
מתי חסימה מוצדקת ומתי היא שרירותית?
אופיר מדגיש: יש מקרים מוצדקים לחסימה – ספאם, הטרדות או הפצת תכנים אסורים. אבל "אם שלחת הודעות לכמה אנשים שלא רשומים באנשי הקשר שלך, גם בכוונות טובות, ואם שלושה מהם יעשו ריפורט – אתה בסיכון לחסימה". גם פרופיל ותיק פחות בסכנה מאשר פרופיל חדש: "הוותק והיסטוריית השימוש משפיעים על החלטת האפליקציה".
נזק אמיתי לעסקים ופרטים
אופיר מציין את ההשלכות: "מי שנחסם, מגלה את הנזק רק אחרי החסימה. דאטה עם ערך כלכלי ורגשי אובד – הסכמים, חשבוניות, מסמכים חשובים, אפילו הקלטות אישיות". הוא נותן דוגמאות מהמקרים שנגרמו למשתמשים, כולל בעלי עסקים ואירועים רגישים של משתמשים פרטיים.
פתרונות והמלצות
עו"ד אופיר ממליץ על זהירות בהודעות לתפוצה: "הקפידו לשלוח הודעות מדודות, במיוחד למי שלא ברשימת אנשי הקשר שלכם. במקרה של חסימה, הדרך הנכבדת היא לפנות לעורך דין ולנהל הליך משפטי מול וואטסאפ, או לחלופין להשתמש במספר סים נוסף ולהפעיל וואטסאפ על סים אחר".
ויצמן מסכם: נדרשת חקיקה שתסדיר שירות לקוחות ומענה לנזקים – לא שכל מקרה ידרוש הליך משפטי ממושך.
האזינו לראיון המלא מתוך 'שטח משפטי' ב'קול חי':
























