
נתונים חדשים של עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלמ"ס, חושפים תמונת מצב מדאיגה: כלי הרכב הפרטיים ה"זקנים" ביותר בישראל נוסעים במודיעין עילית, עם גיל ממוצע של 10.1 שנים. מדובר בגיל הגבוה ביותר בארץ. לעומת זאת, ברמת גן נרשמה תוצאה הפוכה – שם כלי הרכב נחשבים ל"צעירים" ביותר, עם גיל ממוצע של 5.4 שנים בלבד.
מהנתונים עולה כי הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל עומד על 7.5 שנים, נכון לסוף שנת 2023 – עלייה קלה לעומת שנת 2022, שבה נמדד גיל ממוצע של 7.3 שנים.
אחרי מודיעין עילית מדורגת קלנסוואה במקום השני (10 שנים בממוצע), ירושלים במקום השלישי עם 9.7 שנים, אחריה ביתר עילית ואום אל-פחם (9.6), ובמקום החמישי שפרעם עם ממוצע גיל של 9.5 שנים.
עוד באתר:
מהניתוח עולה כי ביישובים הערביים והחרדיים ניכרת רמת הזדקנות גבוהה של כלי הרכב, בהשוואה לערים הגדולות בישראל. מנגד, הערים שבהן נרשם ממוצע הגיל הצעיר ביותר הן רמת גן (5.4), חולון (5.9), ראשון לציון (6), תל אביב-יפו (6.4) וחיפה (6.5) – חמש הערים בעלות הצי הרכב החדיש ביותר.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מתייחס לנתונים ומזהיר מההשלכות הבטיחותיות של רכבים ישנים: "בכלי רכב ישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות שמפצות על טעויות הנהג ולכן הסיכון להיפגע בתאונת דרכים בכלי רכב כזה גדול הרבה יותר. במקרה של עצירת חירום או תאונה – הרכב עלול להפוך למלכודת מוות לנוסעיו".
יעקב קרא לממשלה לנקוט בצעדים להפחתת הסיכון: "האינטרס של מדינת ישראל הוא לצמצם את אותם כלי רכב לא בטיחותיים ומזהמים ולהורידם מהכביש. יש לעודד תכנית גריטה לכלי הרכב הישנים ולעודד התקנת מערכות בטיחות מתקדמות, כך שגם השכבות החלשות יותר ייהנו מבטיחות בדרכים לאורך זמן".























