
השבוע הופתענו לגלות את הטלפונים הסלולריים הכי חדשים נמכרים לא בחנויות סלולר אלא דווקא ברשתות המזון – צעד שמעלה לא מעט שאלות על גבולות השיווק, התחרות, ועל מה גורם לנו לעמוד בתור.
מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי-שיווקי Success Code, מסביר שזה לא גימיק, אלא מהלך מחושב: "זו בהחלט אסטרטגיה – ולמען האמת, אפילו אסטרטגיה גאונית שמלמדים היום בבתי ספר לשיווק. לחברה יש שתי אפשרויות: או לקנות מדיה בשווי חמישה או עשרה מיליון שקלים – ברדיו, בעיתונות או בפרסום חוצות – או לקחת את אותו סכום ולסבסד טלפונים סלולאריים. הפרסום האורגני שהחברה תקבל מהמהלך הזה, בעיתונות, ברדיו וברשתות, שווה הרבה יותר. עצם זה שאנחנו מדברים על זה עכשיו ואף אחד לא משלם על זה – זו כבר חשיפה ששווה עשרות מיליוני שקלים." לדבריו, מדובר באותה תפיסה שהתחילה כבר לפני שנים עם רמי לוי ו"עוף בשקל": "ברור שהוא הפסיד על כל עוף, אבל האסטרטגיה הייתה ליצור באז ענק – וזה עבד."

ומה הרווח של רשתות המזון במהלך כזה?
עוד באתר:
"המחיר של המכשירים הוא מחיר מסובסד. הן לא מרוויחות על המכשירים עצמם – לפעמים אפילו מפסידות. אבל כשהלקוחות נכנסים לחנות, הם נחשפים למחירים הזולים, לחוויית הקנייה, וקונים עוד מוצרים. חלקם בכלל לא היו מגיעים לסניף אלמלא המבצע. חלק אומרים לעצמם: ‘וואו, הרשת הזו באמת זולה, אולי כדאי לי לעבור אליה’. כך הרווח מגיע מהסל הכולל, לא מהמכשיר."
עוד בנושא:
מפתיע: אושר עד מוכרים אייפונים | ללא פיקוח וללא סינון
מדובר במהלך שיכול לשנות הרגלי קנייה?
"כשצרכנים רואים אייפונים במחירי רצפה, הם מניחים שכל המוצרים ברשת זולים. זה יוצר תדמית של רשת 'לואו קוסט' ומפרק חסמים. גם כשהמבצע נגמר, הקניות השוטפות של מוצרי המזון נשארות."
ומה לגבי ההשקעה ביחסי ציבור להנעת המהלך?
"כשיש לך מבצע מנצח, התמונות של התורים ליד הסניפים הן שלט החוצות הכי טוב שחברה יכולה לבקש. גם אם הייתה השקעה מסוימת ביחסי ציבור, היא הייתה קטנה מאוד. מספיק גפרור אחד כדי להצית את כל היער – וזה בדיוק מה שקרה כאן. הרשתות שהובילו את המכירות הללו הוכיחו עד כמה מהלך כזה יכול להיות עוצמתי. חברות היום, בעידן השיווק של 2025 ואל תוך 2030, חייבות לחשוב יצירתי ולא לפעול באותה צורה של 2024 – העולם משתנה".
כזכור, לפני שבוע דיווחנו כי אלפי משפחות חרדיות נדהמו לשמוע שרשת החנויות אושר עד מוכרת גם מכשירי סמארטפון לא מוגנים. שורה ארוכה של רבנים חתמו בעבר על פסק הלכה האוסר שימוש במכשירי סמארטפון ואייפון, וכן איסור להיכנס לחנויות המוכרות מכשירים שאפשר לגלוש בהם לאתרים פרוצים ואסורים. לדברי אחד העסקנים, “אם רשת חרדית מוכרת מכשירים שאי אפשר לסנן כראוי, זו פרצה חמורה שעלולה להוביל לקריאה ציבורית להחרים את המקום.”
להאזנה לראיון המלא מתוך התוכנית 'שטח שיווקי' עם עפר גדנקן:
























