
מי שחשב ש-8 שקלים לנסיעה עירונית באוטובוס זה כבר יקר מדי – עומד לקבל מכה נוספת: החל מתחילת חודש ינואר הקרוב, בעוד מעט יותר מחודש, צפוי מחיר הנסיעה הבודדת לזנק שוב בכ-12%, ויגיע לכדי 9 שקלים לנסיעה עירונית. הסיבה? שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב לא הצליחו להגיע להבנות על קיצוצים תקציביים, ומי שמשלם את המחיר – זה הציבור.
לפני שלוש שנים בלבד, באוגוסט 2022, נכנסה לתוקף רפורמת "דרך שווה" של שרת התחבורה דאז מירב מיכאלי, שקבעה כי מחיר נסיעה עירונית יעמוד על 5.5 שקלים. מאז המחיר טיפס בהדרגה: 6 שקלים ביולי 2024, 8 שקלים באפריל 2025, ועכשיו – 9 שקלים. זו עלייה של יותר מ-63% בתוך שלוש שנים בלבד. "זה פשוט לא נורמלי", אומר דוד, אב ל-5 ילדים, "אני איאלץ ללכת ברגל ולוותר על האוטובוס, אין לי כסף לזה".
כדי לממן את ההנחות שניתנו לכמעט 80% מהאזרחים במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי", מירי רגב נאלצה לוותר על מאות מיליוני שקלים שהיו מיועדים להוספת קווים חדשים ולשיפור התדירות. התוצאה: יותר נוסעים נדחסים באוטובוסים קיימים, והמחיר עולה שוב. רגב כבר הספיקה להכריז "לא יקום ולא יהיה" ביחס להעלאת המחירים הצפויה, כשכעת נותר להמתין ולראות האם תצליח לבטל את רוע הגזירה.
עוד באתר:
במקביל, בחודש ניסן האחרון דיווחנו כי רפורמה משמעותית שיכולה לשדרג את מערך התחבורה הציבורית נתקעה בשל מחלוקת בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחבר הכנסת דוד ביטן. הרפורמה נועדה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בגוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע, כחלק מהחלטת ממשלה משנת 2011 לבזר את סמכויות משרד התחבורה. מטרת הרפורמה היא להפחית את הריכוזיות והבירוקרטיה במשרד, שמקשות על שיפור השירות לציבור.
למרות התקדמות מסוימת שנרשמה, כאשר החוק עבר כחלק מחוק ההסדרים, הוא נתקע שוב. משרד האוצר תמך ברפורמה, משרד התחבורה לא התנגד, והרשויות המקומיות התגברו על אתגרים ראשוניים. ואולם, החוק פוצל מחוק ההסדרים והועבר לחקיקה רגילה בוועדות הכנסת, שם הוא נותר תקוע במשך זמן רב. המחלוקת נסובה סביב הוועדה שתדון בחוק: סמוטריץ' מעוניין שוועדת המיזמים הציבוריים תטפל בו, בעוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, דורש שהחוק יידון בוועדתו, המטפלת בדרך כלל בנושאי תחבורה. בינתיים, החוק ממתין על שולחן הכנסת, והציבור ממשיך לסבול מפקקים, המתנה ממושכת בתחנות ומחסור בקווים זמינים.
























