
מחירי התחבורה הציבורית בישראל צפויים לעלות פעמיים עד יוני 2025. בתוך שנה, המחיר לנסיעה יזנק בכ-50%, מ-5.5 שקלים ל-8.5 שקלים.
העלייה הראשונה תתרחש בסוף אפריל, כחלק מגזרות תקציב המדינה לשנת 2025, ואילו העלייה השנייה, שתתבצע ביוני, נובעת מהצמדה למדד המחירים. בעבר, משרד האוצר סבסד את עליית המחירים הנובעת מהצמדה זו, אך כעת, משרד התחבורה נותן עדיפות לתקציבים אחרים, ולכן הסבסוד לא צפוי להתבצע.
במקביל, רפורמה משמעותית שיכולה לשדרג את מערך התחבורה הציבורית נתקעה בשל מחלוקת בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחבר הכנסת דוד ביטן, כך פורסם לפני כשבוע. הרפורמה נועדה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בגוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע, כחלק מהחלטת ממשלה משנת 2011 לבזר את סמכויות משרד התחבורה. מטרת הרפורמה היא להפחית את הריכוזיות והבירוקרטיה במשרד, שמקשות על שיפור השירות לציבור.
עוד באתר:
למרות התקדמות מסוימת בשנה האחרונה, כאשר החוק עבר כחלק מחוק ההסדרים, הוא נתקע שוב. משרד האוצר תמך ברפורמה, משרד התחבורה לא התנגד, והרשויות המקומיות התגברו על אתגרים ראשוניים. ואולם, החוק פוצל מחוק ההסדרים והועבר לחקיקה רגילה בוועדות הכנסת, שם הוא תקוע כבר שבועות. המחלוקת נסובה סביב הוועדה שתדון בחוק: סמוטריץ' מעוניין שוועדת המיזמים הציבוריים תטפל בו, בעוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, דורש שהחוק יידון בוועדתו, המטפלת בדרך כלל בנושאי תחבורה. בינתיים, החוק ממתין על שולחן הכנסת, והציבור ממשיך לסבול מפקקים, המתנה ממושכת בתחנות ומחסור בקווים זמינים.