
מאזין בשם רוני עלה לשידור בתכנית 'מדברים' עם יענקלה פרידמן ושיתף באירוע מצער שחווה לפני כשבועיים בחתונה של חבר, שהתקיימה באולמי בית ישראל, ברחוב עזרת תורה בירושלים, השייך ל"קייטרינג גולדיס". המאזין סיפר בסערת רגשות: "הזדעזעתי, כי אני הייתי בחתונות, לא ראיתי דבר כזה": "פתאום באיזשהו שלב אני רואה נכנסים חמישה מלצרים ערבים, ממלצרים בין השולחנות, כולם לבושים שחור".
"איבדתם את הרגש?": העימות עם מנהלי האולם
רוני ניגש למנהל האולם כדי לקבל הסבר על העסקת מלצרים ערבים, אך לדבריו לא קיבל מענה הולם. "ניגשתי למנהל בחדר שלו ושאלתי אותו, מה קרה שאתם מעסיקים ערבים? אז הוא אומר לי, 'מה הבעיה?'". המאזין הגיב בזעם: "אמרתי לו, 'אתם איבדתם את הרגש, איבדתם את המחשבה?'". לאחר מכן ניגש לאחראי המלצרים, יהודי עם כיפה, ששאל אותו בהתנערות: "'מה הבעיה? אתה עולה לאוטובוס, אתה לא רואה נהג ערבי? אתה הולך לבית מרקחת, אתה לא רואה ערבי?'". רוני ענה: "אבל מה הקשר? מה הקשר? זה אירוע של שמחה, והאנשים האלה הם אנשים שהם חרדים מאוד".
עוד באתר:
בעל השמחה מופתע: "לא הייתי בכלל מזמין את האולם"
לדברי המאזין, גם בעל השמחה לא היה מודע לכך שמלצרים ערבים עובדים באולם. רוני סיפר כי למחרת האירוע, נפגש עם בעל השמחה, שאמר לו: "'תשמע, אני גם הופתעתי מזה. אם הייתי יודע, כן, לא הייתי בכלל מזמין את האולם הזה'". יענקלה פרידמן התייחס לדברים בחריפות: "מה שאתה מספר פה, זה לפעמים אומר, איך אנחנו יורים לעצמנו ברגליים לפעמים? מה אנחנו משוגעים?". פרידמן הניח כי הסיבה היא כלכלית: "אין לי ספק שכוח העבודה שלהם הוא פשוט יותר זול. והוא על החיסכון של כמה שקלים, באמת לא הגיוני, אני מסכים איתך".
הרגישות הציבורית והצורך להצביע ברגליים
פרידמן הסביר כי הרגישות של הציבור לנושא הערבים בשירות הציבורי גבוהה: "במשך שנתיים כבר קבוע אין יום-יומיים שלא עולה פה מישהו על תלונות על נהגים ערבים שמתעללים ביהודים באוטובוסים". המאזין אף העלה טענה נוספת הנוגעת לגובה הטיפים שדרש האולם (1,000 שקל מכל צד, סך הכול 2,000 שקל ל-10 מלצרים), אך פרידמן הדגיש כי עיקר המחאה הוא על זהות המלצרים: "המחאה הובנה, ברורה ופנייה לאולמי בית ישראל, שימו לב, גם מי שיש לו אירוע קרוב שם, שיתקשר לפני כן לוודא מי המלצרים".
בסיום השיחה, קרא פרידמן לציבור לנקוט בצעדים ממשיים והציע פתרון עסקי פשוט שישנה את המצב: "הציבור צריך להצביע ברגליים. וזה, המסר הכי ברור שעובד. תקשיבו, זה עובד". לדבריו, בעלי האולם יתיישרו בהתאם לדרישות הלקוחות: "האירוע הראשון שהתבטל בגלל שבעל האירוע לא מתאים לו סוג המלצרים האלה, תאמינו לי, הוא ירוץ להחליף את המלצרים. אף אחד לא טיפש, אף בעל אולם. הוא רוצה רק להרוויח".
האזינו לשיחה המלאה מתוך 'מדברים' עם יענקלה פרידמן ב'קול חי':
























