
יו"ר הפורום להגנת הצרכן החרדי, איצ'ה דז'יאלובסקי, מזהיר מפני חברות המבטיחות זכייה ומחייבות למנוי של 230 שקל לחודש: "אין אחד שכיסה שליש מההשקעה". בית המשפט אישר תביעה ייצוגית עקרונית נגד חברות המועדון.
איצ'ה דז'יאלובסקי, יו"ר ומייסד הפורום להגנת הצרכן החרדי, התייחס בשיחה עם צבי טסלר בתכנית 'המוקד הציבורי' – להונאה חוזרת ומתמשכת: אותם עסקים שמתקשרים לאנשים ומציעים להם כביכול "הגרלות לוטו" ומנוי למועדון. "הזוי, הדבר הזה עובד היטב במדינת ישראל. אני מתפלא איך האנשים האלה לא יושבים בכלא", אמר דז'יאלובסקי. לדבריו, חברות, כמו Club for you, פועלות בשיטה קבועה: "מתקשרים לאנשים לבשר להם שהם יצאו בין 90 הזוכים שזכותם להיות חברים במועדון ומקבלים סבסוד על חבילת ענק של כרטיסים תמורת 239 או 229 שקלים" לחודש.
הלחץ וההתחייבות: "אתה מאבד את המתנה"
עוד באתר:
דז'יאלובסקי חשף את שיטת הלחץ המופעלת על הלקוחות: אם הלקוח רוצה לחשוב על ההצעה, נאמר לו: "המתנה, אתה מאבד את המתנה" כי "יש רק 90" זוכים. לאחר שהלקוח אומר "כן", הוא נכנס "להתחייבות" ממנה קשה מאוד לצאת. "אליהם הם פנו, ושם מאוד מאוד קשה לבטל את המנוי, כי אם אתה זכאי, אתה זכאי להיות כבול עד הסוף". המנוי הוא למשך "שמונה חודשים", ורק לאחר מכן, "אם יש לך חוש מיקוח מפותח, אתה יכול לצאת לזה".
הוכחה מהשטח: "אין אחד שכיסה שליש מההשקעה"
היקף התופעה, לדברי יו"ר הפורום, הוא עצום, במיוחד בציבור החרדי: "קיבלתי למעלה מ-400 פניות. בסך הכל 90 שעלו בין הזוכים". דז'יאלובסקי אף נפגש עם בעלי אחת החברות והצהיר כי מתוך כלל האנשים שפנו אליו, נמצא מכנה משותף מדאיג: "המשותף בין כולם זה שאין אחד שכיסה שליש מההשקעה".
דרמה משפטית: תביעה ייצוגית עקרונית אושרה
במקביל לביקורת הציבורית, מתפתחת דרמה משפטית. "בדיוק אושרה תביעה עקרונית, יש אישור עקרוני בבית המשפט, על תביעה ייצוגית נגד חברות מועדוני הלוטו, שפעלו שלא כדין". מי שפנה לבית המשפט הוא גוף בעל חסות ממשלתית: "זה המועצה הישראלית לצרכנות, גוף שיש לו אפילו מימון ממשלתי, והם בעצם פונים ואומרים, חברים, בית המשפט תעזרו להוציא בעצם לעשוקים, אפשר לומר". ההליך המשפטי כרגע ממתין להכרעת בית המשפט בנוגע לשאלה האם גוף ממשלתי (המועצה) זכאי בכלל להיות התובע הייצוגי.
קריאה לציבור: "אם הרווחתם… אתם מוזמנים לפנות אלינו"
לסיום, פנו מגיש התוכנית צבי טסלר ואיצ'ה דז'יאלובסקי לציבור המאזינים בבקשה ייחודית: "אם אתם לא נציגים של החברה עצמה, והרווחתם… אם יש מישהו שהצליח לכסות את מה שהוא שילם שלם, אתם מוזמנים לפנות אלינו". זאת, על מנת לבדוק באופן אובייקטיבי את הטענות בדבר זכיות משמעותיות, שכן הנתונים של הפורום להגנת הצרכן החרדי מראים תמונה הפוכה.
האזינו לראיון המלא מתוך 'המוקד הציבורי' ב'קול חי':
























