
בישראל נרשמה עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בקרב הולכי רגל בשנת 2025, עם 119 הרוגים לעומת 110 בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של 8%. רוב ההרוגים נהרגו בכבישים עירוניים, שמרכזים את מרבית הנפגעים במדינה.
העיר הקטלנית ביותר
בדיקה של עמותת אור ירוק מצביעה על בת ים כעיר המסוכנת ביותר להולכי רגל ביחס לכל 1,000 תושבים, עם 0.65 הולכי רגל שנפגעים בממוצע בכל שנה בחמש השנים האחרונות. במקום השני נמצאת תל אביב-יפו עם 0.58 נפגעים לאלף תושבים בממוצע בשנה, חיפה במקום השלישי עם 0.47, עפולה במקום הרביעי עם 0.46 ועכו סוגרת את חמשיית הערים המסוכנות עם 0.46 נפגעים לאלף תושבים.
עוד באתר:
בירושלים, העיר המאוכלסת ביותר בישראל, נפגעו 1,316 הולכי רגל בחמש השנים האחרונות, אך יחס ההיפגעות לנפש מציב אותה במקום ה-20 עם 0.27 נפגעים לאלף תושבים. הערים הערביות, לעומת זאת, נמצאות בתחתית הרשימה: ברהט עם 0.14 נפגעים לאלף תושבים, אום אל פאחם 0.12 ונצרת 0.09.
הערים החרדיות
גם הערים החרדיות מציגות נתונים נמוכים יחסית, כאשר בני ברק נמצאת במקום ה-13 עם 0.36 נפגעים לאלף תושבים, ביתר עלית במקום ה-31 עם 0.18 ומודיעין עלית במקום ה-37 עם 0.10.
אלה ההרוגים
שנת 2024 נחשבת לשיא העשור מבחינת הרוגי הולכי רגל, עם 120 הרוגים, עלייה של 18% לעומת 102 הרוגים ב-2023. מהנתונים עולה כי 58% מההרוגים היו אזרחים ותיקים וילדים. בקרב הקשישים, 48 בני 65 ומעלה נהרגו, ובמיוחד בגילאי 85 ומעלה – 13 בני אדם. בקרב ילדים עד גיל 14, 22 נהרגו, מתוכם 13 בגילאי 0-4.
בנוסף, הולכי רגל מהחברה הערבית נהרגו בשיעור הגבוה מחלקם באוכלוסייה – 44 הרוגים ב-2024 לעומת 23 ב-2023, עלייה של 91%. שיעורם באוכלוסייה 21%, אך הם מהווים 36% מההרוגים, גבוה ב-71% מהממוצע. בהשוואה, 72 הולכי רגל יהודים וארבעה "אחרים" נהרגו באותה שנה.
שעות הערב מועדות יותר
שעות הערב, בין 18:00 ל-21:00, הן הקטלניות ביותר להולכי רגל בישראל, עם 28% מכלל ההרוגים. השעות המסוכנות ביותר הן 18:00-19:00 עם 12 הרוגים, 19:00-20:00 עם 11 הרוגים, ו-20:00-21:00.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מציין: "הולכי הרגל בישראל הפכו לשקופים. מדינת ישראל מקדשת את הרכב הפרטי וכך גם התשתיות מתוכננות מנקודת מבטם של הנהגים. לכן ההיפגעות של הולכי הרגל בישראל כה גבוהה גם בהשוואה למדינות רבות בעולם. כדי להפוך את ההליכה לפעולה בטוחה יש להפוך את הפירמידה ולשים בראש סדר העדיפויות את הולכי הרגל. יש למתן ולרסן את מהירות הנסיעה בערים, בעיקר באזורים שיש בהם ריבוי של אזרחים ותיקים וילדים. במקרים רבים ניתן לפעול באופן מהיר, פשוט וזול ולהשיג תוצאות אפקטיביות וטובות. מיתון וריסון תנועה באמצעות פסי האטה או הגבהת מעברי חציה הן דוגמאות טובות לצמצום משמעותי בסכנה של הולכי רגל להיפגע. אסור להתעלם מהנתונים הקשים אשר מחייבים תכנית שתונהג על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם הרשויות המקומיות".

























