
שנת 2025 מסתמנת כאחת השנים הקשות ביותר בשוק העבודה האמריקאי בעשור האחרון, עם גל פיטורים נרחב שמכה בחברות גדולות ומעורר דיון נוקב סביב תפקידה של הבינה המלאכותית. על פי דיווח שפורסם היום ב-CNBC, עשרות אלפי עובדים איבדו את משרותיהם השנה במסגרת מהלכים של התייעלות וארגון מחדש, כאשר טכנולוגיות AI הוצגו לא אחת כגורם מרכזי בהחלטות.
לפי נתוני חברת הייעוץ Challenger, Gray & Christmas, בינה מלאכותית הייתה מעורבת בכמעט 55 אלף פיטורים מאז תחילת השנה. בסך הכול, במהלך 2025 פוטרו בארצות הברית כ-1.17 מיליון עובדים, הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 2020, אז נרשמו כ-2.2 מיליון פיטורים על רקע מגפת הקורונה. רק באוקטובר הודיעו מעסיקים על קיצוץ של כ-153 אלף משרות, ובנובמבר נרשמו יותר מ-71 אלף פיטורים, כאשר למעלה מ-6,000 מהם יוחסו ישירות לבינה מלאכותית.
המהלכים מתרחשים על רקע לחצים כלכליים מתמשכים: עלייה באינפלציה, התייקרות היבוא בשל מכסים, וחיפוש גובר של חברות אחר דרכים לצמצום הוצאות. בתוך המציאות הזו, אימוץ מערכות בינה מלאכותית נתפס בעיני הנהלות רבות כפתרון מהיר ויעיל לחיסכון בעלויות, גם אם בטווח הקצר.
עוד באתר:
מחקר שפרסם המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס בנובמבר האחרון מחזק את עומק השינוי. על פי המחקר, בינה מלאכותית כבר מסוגלת לבצע משימות השוות לכ-11.7% מכלל העבודות במשק האמריקאי, ובכך לייצר חיסכון פוטנציאלי של עד 1.2 טריליון דולר בעלויות שכר, בעיקר בתחומי הפיננסים, הבריאות ושירותים מקצועיים נוספים.
עם זאת, לא כל החוקרים והפרשנים מקבלים את הקישור הישיר בין AI לפיטורים. פביאן סטפני, פרופסור במכון האינטרנט של אוניברסיטת אוקספורד, אמר בעבר ל-CNBC כי ייתכן שהבינה המלאכותית משמשת תירוץ נוח. לדבריו, חברות רבות שנהנו מצמיחה מואצת בתקופת המגפה "גייסו יתר על המידה באופן משמעותי", והקיצוצים הנוכחיים הם למעשה תהליך של תיקון. "במידה מסוימת אלו פיטורים של אנשים שלא הייתה להם פרספקטיבה ארוכת טווח בת קיימא, ובמקום לומר ‘טעינו בחישוב הזה לפני שנתיים-שלוש‘, הם יכולים עכשיו לבוא ולהאשים את הבינה המלאכותית", הוסיף.
גל הפיטורים לא פסח על ענקיות הטכנולוגיה. מיקרוסופט קיצצה במהלך 2025 כ-15 אלף משרות, כאשר רק ביולי הודיעה על צמצום של 9,000 עובדים. מנכ"ל החברה, סאטיה נדלה, כתב לעובדים כי על מיקרוסופט "לדמיין מחדש את המשימה שלה לעידן החדש", והדגיש את מרכזיות הבינה המלאכותית באסטרטגיה העתידית. בסיילספורס אישר המנכ"ל מארק בניוף כי כ-4,000 עובדי תמיכת לקוחות פוטרו בשל הטמעת AI, ואמר: "הפחתי את העובדים מ-9,000 ראשים לכ-5,000, כי אני צריך פחות". לדבריו, הבינה המלאכותית כבר מבצעת עד 50% מהעבודה בחברה.
גם ב-IBM נרשמו מהלכים דומים. המנכ"ל ארווינד קרישנה אמר לוול סטריט ג'ורנל כי צ’אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית החליפו כמה מאות עובדים בתחום משאבי האנוש. בהמשך הודיעה החברה על קיצוץ עולמי של 1%, שעשוי להשפיע על כ-3,000 עובדים. עם זאת, קרישנה ציין כי במקביל החברה הרחיבה גיוסים בתחומים הדורשים חשיבה ביקורתית גבוהה יותר, בהם הנדסת תוכנה, מכירות ושיווק.

























