
ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ חנוך מילביצקי, קיימה היום (שני) דיון נוסף בהצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין לשנת 2025, הכולל את מס הקנייה על רכבים חשמליים ואת מס היוקרה, לצד הצעת תיקון לתקנות מס הכנסה בנושא שווי השימוש ברכב. במרכז הדיון עמדה ההצעה להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי מ-45% כיום ל-52%, תוך קביעת תקרת הטבה של 30 אלף שקלים. על פי הנתונים שהוצגו, אובדן ההכנסות הצפוי למדינה כתוצאה מההנחה, בשילוב צעדי מיסוי מקבילים, יעמוד על כ-80 מיליון שקלים בשנת 2026 וכ-90 מיליון שקלים בשנת 2027.
כבר בפתח הדיון מתח יו"ר הוועדה ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה. "לא רק שלא קידמנו את חדירת כלי הרכב החשמליים לפי החלטות הממשלה, אלא הלכנו אחורה", אמר מילביצקי. לדבריו, השוק מצוי בחוסר ודאות מתמשך: "כל מי שקשור בשוק הזה צריך להיות דבוק לשידורי הוועדה מדי שנה כדי להבין איך להתארגן לשנה הבאה". מילביצקי טען כי העלאת המס ל-52% לא תעודד חדירה של רכבים חשמליים, ובמקביל המדינה מסבסדת בסכום של כ-170 מיליון שקלים בתוך שנתיים רכבים הנרכשים בעיקר על ידי עשירונים גבוהים. "אני תוהה מי נהנה מזה, האם אלו יבואני הרכב?", תהה.
בהמשך קרא יו"ר הוועדה לבחון מחדש את השימוש בתקציב הסובסידיה. "אם המדינה נטשה את היעד של חדירת רכבים חשמליים, אולי עדיף לקחת את ה-170 מיליון השקלים האלה ולמנוע את העלאת המס מלכתחילה", אמר. הוא הוסיף: "אם 45% עצר את השוק, אז 52% בטח לא יעודד חדירה. אני לא רוצה לזרוק כסף ציבורי במקום שמדינת ישראל זנחה". מילביצקי אף העלה השוואה חריגה ואמר כי ייתכן שהכסף צריך להיות מופנה לתחומים אחרים, "כמו מרכזים להלומי קרב".
עוד באתר:
נציגי משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה ציינו כי הם תומכים בהצעת יו"ר הוועדה להרחיב את המיסוי על רכבי יוקרה כמקור תקציבי להותרת מס הקנייה על רכב חשמלי בשיעור של 45%. עם זאת, הם הודו כי אין ברשותם מקור תקציבי פנימי למימון הארכת ההנחה. המשרדים הדגישו כי לצד הטבת המס מקודמים צעדים משלימים, בהם הרחבת תשתיות טעינה מהירה, קידום חקיקה להגבלת יבוא רכבים מזהמים וצעדים נוספים להפחתת השימוש בדלקים מזהמים. לדבריהם, ביטול ההטבה יביא לירידה חדה נוספת בחדירת הרכבים החשמליים.
גם במשרד האוצר הביעו תמיכה במדיניות של העלאה מדורגת של מס הקנייה, מתוך תפיסה שיש להשוות לאורך זמן בין שיעורי המס, וכי מדובר בתעשייה מתבססת שמחירי הייצור שלה יורדים עם השנים. עוד נטען כי הציבור עדיין נמצא בתקופת הסתגלות לרכב החשמלי וכי הירידה בחדירה אינה נובעת רק מהפחתת הטבת המס. בסוגיית שווי השימוש ברכב לא הושגה התקדמות, על רקע דרישת השוק להבחין בין רכבי עבודה לרכבים פרטיים. בתום הדיון הודיע יו"ר הוועדה כי יתקיים דיון נוסף בימים הקרובים, והבהיר: "כמו שזה נראה כרגע, זה בזבוז לא מעט כסף. אני מצפה שתמצאו דרך למנוע את העלאת המס".

























