תמונה בדף הבית: חרדי מדבר בטלפון. תמונת אילוסטרציה למצולם אין קשר לנאמר בכתבה | צילום: Hadas Parush/Flash90

חז״ל קובעים קביעה חדה: ארבעים יום קודם יצירת הוולד יוצאת בת קול ואומרת – בת פלוני לפלוני. אם כך, שואל המהר״ל: מדוע בכלל צריך השתדלות בשידוכין? אם הזיווג נגזר מראש, מדוע האבות טרחו, חיפשו, התפללו והשקיעו מאמצים עצומים? מדוע אברהם אבינו שולח שליח מיוחד, משביע אותו ומציב גבולות ברורים של מקום, עם וערכים, ומדוע יעקב עובד ארבע־עשרה שנה עבור רחל? לכאורה – אם הגזֵרה אמת, החריצות שקר.

אך האמת עמוקה יותר: הזיווג אכן נגזר משמים, אך אינו פועל בעולם בלי כלי אנושי. אברהם אינו אומר “אם נגזר – זה יקרה לבד”, אלא עושה השתדלות מדויקת ומוגדרת, ובמקביל אומר: “ה’ אלוקי השמים… הוא ישלח מלאכו לפניך”. כלומר: האחריות האנושית היא להכין את הקרקע, לברר, לדייק, לבנות כלי – וההוצאה לפועל שייכת לקב״ה. כך גם יעקב: הוא אינו ממתין לנבואה שתתממש מעצמה, אלא יוצא לדרך, עובד, מתמודד ומשלם מחיר – אף שידע שעתיד לבנות בית.

השתדלות איננה יצירת הזיווג, אלא אי־חסימתו. האדם אינו קובע מי תהיה אשתו, אך הוא בהחלט עלול לעכב, לסבך או לעקם את מה שנגזר – באמצעות פחד, שליטת־יתר, בררנות לא נקייה, דמיונות, או חוסר עבודה פנימית. לכן חז״ל הפליגו בחשיבות ההשתדלות וקבעו סדרי עדיפויות ערכיים: לעולם ישא אדם בת תלמיד חכם, ואם לא – בת גדולי הדור, בעלי מידות ויראת שמים. לא כהוראה טכנית, אלא כהצהרה: שידוך הוא בניין רוחני וערכי, לא רק פתרון לבדידות.

נקודה מרכזית נוספת: ההשתדלות האמיתית איננה רק חיפוש חיצוני – אלא בירור פנימי. אדם שמונע מחרדה (“מה אם אפספס?”), משליטה (“אני אקבע איך זה חייב להיות”), או מאשליית שלמות (“כשאמצא את המושלם הכול יסתדר”) – אינו עושה השתדלות בריאה. לעומת זאת, אדם שעובד על מידות, על ענווה, על יכולת לקשר, על ויתור ועל בהירות ערכית – בונה כלי. וכשהכלי נבנה, לעיתים הזיווג מגיע דווקא בלי דרמה. לכן לא כל עיכוב הוא עונש, ולא כל קושי הוא טעות; פעמים רבות העיכוב נועד לבנות את האדם להיות ראוי למה שנגזר לו.

הדמיון לפרנסה מאיר את הדברים: גם הפרנסה קצובה משמים, ואף על פי כן נאמר “בזעת אפך תאכל לחם”. ההשתדלות אינה סיבת הפרנסה אלא תנאי הנהגתי – כך רצה הקב״ה שהשפע יתלבש בעולם הבחירה. כך גם בשידוכין. אף שאין בהם “קללה” של עמל, עצם החיפוש, הבירור וההכרעה הם חלק ממצוות הנישואין. כמו אתרוג: אם נגזר שיהיה לאדם אתרוג – עדיין הוא מצוּוה לחפש, לבדוק, לפסול ולבחור. ההכנה עצמה היא חלק מהמצווה, לא חוסר אמון בהשגחה.

ולכן הגישה הבריאה היא איזון: השתדלות רגועה, ישרה ומכובדת, בלי פאניקה ובלי פסיביות. לא מחפשים מושלם – אך גם לא מוותרים על ערכים. מתפללים על כל שלב, ומאמינים שהקב״ה יודע טוב מאיתנו מה טוב לנו. כך השידוכים חדלים להיות זירה של לחץ וכישלון, והופכים ל־עבודת ה’: תהליך שמטרתו איננה רק להתחתן – אלא להפוך לאדם שראוי לנישואין. הזיווג מהשם; הדרך אליו – באחריות האדם.











עוד כתבות שיעניינו אותך

זו ההזדמנות שלכם

"חתן ההלכה לשנת תשפ"ו הוא" - - - אתה?

חידון הלכה למעשה העולמי
הם מעל החוק?

הסגן של מיארה ביקר את הפצ"רית בעיצומה של החקירה

גדי פוקס
המופת מכה שוב

צפו: הבחור הליטאי עשה את הסגולה החסידית והתארס היום

נתי קאליש
תיעוד מהזירה

טרגדיה בארה"ב: קשישים נהרגו מפיצוץ בבית אבות

שמעון כץ
המשוחרר הטרי מדבר

הסוהרים הטיחו בבחור "ביישת את צה"ל", ענה: "אשרינו"

יצחק חן
המדינה שלהם?

לא הפקר: הח"כ הגיש תלונה נגד מיארה וסגנה

אבי יעקב
עשה רושם

האודישן: העובד הסוציאלי שגילה את כשרונו כמלחין

המלחינים
הח"כ הפתיע במליאה

חשיפה מדהימה: שתול בעזה התריע בלילה שלפני הטבח

אבי יעקב
צפו בתיעוד

רמז עבה: רוטמן תפס את החניה השמורה של מיארה

אבי יעקב
ברקע הגזירות

1500 לומדים התכנסו לסדר של שלוש שעות רצופות

נתי קאליש
צפו בתיעוד

התרסקות בשמי טורקיה: הרמטכ"ל הלובי נהרג במקום

שלמה ריזל
עבודות בכביש

רכבים מרוסקים, לכודים ו-8 פצועים סמוך לבני ברק

אבי יעקב
שניים נגד אחד

גיבור: ישראלי גבר על שני מוסלמים עם אלה וסכין

יוני שניידר
ניצול מזעזע

שירות בסיסי שהפך לחוב עתק: נחשפה שיטת העוקץ

גדי פוקס
"צריכים להילחם"

מרן הגר"י זילברשטיין: "לאיראנים יש בומבות? גם לנו יש"

נתי קאליש
הגיע למיליוני צפיות

מנחם טוקר לר' איצי אקרמן: "הסתבכת עם הערבים"

מנחם טוקר
צפו בתיעוד

דריכות: יממה שנייה ברציפות של שיגורי טילים באיראן

שלמה ריזל
עלייה מסוכנת

הפייטן שהתעלף באמצע השיר המאתגר משחזר בשידור

מנחם טוקר
בזהירות ובכשרות

הרבי מקרלין לחסידיו: סמארטפון מסוכן? גם רכב מסוכן

נתי קאליש
"לוק של טייקון"

מתמודד 'הקול החדש' חזר שוב ל"מלחינים". צפו

המלחינים