
הדיון בבג״ץ סביב התיקון לחוק הוועדה לבחירת שופטים ממשיך לעורר תגובות חריפות במערכת הפוליטית. שר החוץ גדעון סער ושר החינוך יואב קיש תקפו היום את האפשרות שבית המשפט העליון יתערב בחוק שחוקקה הכנסת, והציגו את הדיון כמאבק עקרוני על גבולות הכוח בין הרשויות.
סער, שהיה שותף להובלת התיקון יחד עם שר המשפטים יריב לוין, הדגיש כי מדובר בחוק מתון בהרבה מההצעה המקורית שהוצגה בראשית הרפורמה המשפטית. לדבריו, ההצעה שאושרה אינה מעניקה רוב מוחלט לקואליציה ולממשלה בוועדה, אלא בנויה על איזונים והסכמות.
“התיקון שהובלתי, יחד עם שר המשפטים לוין, לחוק בנושא הוועדה לבחירת שופטים היה מתון ומאוזן מאוד”, כתב סער. “הוא לא היה דומה כלל להצעה המקורית שהביא שר המשפטים ב-4 בינואר 2023, שכללה רוב מוחלט לנציגי הקואליציה והממשלה בוועדה”.
עוד באתר:
סער הזכיר כי החוק נחקק ברוב גדול לפני למעלה משנה, וכי תחולתו נדחתה לכנסת הבאה. לדבריו, מדובר במודל המבוסס על הסכמה בין קואליציה לאופוזיציה, תוך שמירה על זכות וטו הדדית. “החוק בנוי על הסכמות”, כתב. “הוא כולל איזון נדיר וחריג בזכות הווטו בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדה”.
עוד הדגיש סער כי גם לשופטי בית המשפט העליון נשמרת זכות וטו ביחס למינויים בכל הערכאות — למעט הערכאה שבה הם עצמם מכהנים. לדבריו, זו בדיוק ליבת המחלוקת: האם שופטי העליון ימשיכו להחזיק בכוח מכריע בבחירת מי שיצטרף אליהם. “זו בדיוק ליבת הדיון בבית המשפט העליון היום”, כתב סער, “שימור הכוח של שופטי בית המשפט העליון לשמש סלקטורים הקובעים מי יבוא בשעריו”.
סער הזהיר כי פסילת החוק על ידי בג״ץ תהיה מהלך חסר בסיס וגם בלתי חכם מבחינה ציבורית. “פסילה כוחנית של החוק על ידי שופטי בג״ץ לא תהיה רק חסרת בסיס, אלא גם קצרת רואי במיוחד”, כתב. לדבריו, הערת הנשיא יצחק עמית בדיון על ההרכב הרצוי של הוועדה מציבה את בית המשפט במקום הכנסת. “זה לא מתיישב עם כבוד בסיסי לרשות המחוקקת ולסמכויות המסורות לה”, כתב סער. את דבריו חתם באזהרה פוליטית ברורה: “כל אדם שעיניו בראשו מבין היטב: גישה שדוחה פשרות ורפורמות מתונות תביא לרפורמות רדיקליות בעתיד”.
גם שר החינוך יואב קיש תקף בחריפות את הדיון בבג״ץ, וטען כי מדובר בניגוד עניינים מובנה של השופטים, הדנים בהרכב הגוף שאחראי למנות אותם. “ניגוד עניינים קיצוני”, כתב קיש. “לא שומרי סף — שומרי כוח”.
לדבריו, עצם העובדה ששופטי העליון דנים במבנה הוועדה לבחירת שופטים היא “אבסורד דמוקרטי מובנה”. קיש טען כי מי שנהנה מהמצב הקיים מנסה לחסום בגופו את רצון הבוחר. “השופטים דנים בהרכב הוועדה שממנה אותם”, כתב. “מי שנהנה מהמצב הקיים פשוט חוסם בגופו את רצון העם”.
קיש הוסיף כי מיליוני אזרחים לא הצביעו בבחירות כדי שמערכת המשפט תנהל את המדינה במקום נבחרי הציבור. “בדמוקרטיה הריבון הוא העם”, כתב, “ולא מערכת מנותקת שדורסת ברגל גסה את הכרעת הבוחר וממציאה לעצמה סמכויות שלא קיימות בחוק”.
התגובות של סער וקיש מצטרפות למתקפה רחבה מצד שרי הממשלה נגד הדיון בבג״ץ, לאחר שבמהלכו עלתה שוב שאלת סמכותו של בית המשפט העליון לדון ואף לפסול חוקי יסוד. מבחינת השרים, עצם הדיון אינו רק דיון משפטי — אלא מבחן יסודי לשאלה מי מחזיק בסמכות העליונה במדינה: הכנסת הנבחרת, או בית המשפט.
























