
הרדיפה הכלכלית נגד לומדי התורה נמשכת: במשרד האוצר מקדמים מהלך לביטול ההנחה בדמי ביטוח לאומי ודמי בריאות לאברכים ולסטודנטים, כך שהתשלום החודשי יעלה מ־171 שקלים כיום ל־266 שקלים בחודש — בדומה לתעריף שמשלם מי שאינו עובד.
על פי הדיווח בערוץ 12, המהלך מקודם על רקע אזהרות מפני קריסה כלכלית עתידית של המוסד לביטוח לאומי. אלא שבפועל, שוב מוצאים עצמם האברכים ותלמידי הישיבות בקו האש של גזירות כלכליות, בשעה שמשפחות רבות בציבור החרדי מתמודדות ממילא עם יוקר מחיה כבד, הכנסות נמוכות והיעדר פתרונות אמיתיים למצוקת הדיור.
באוצר טוענים כי ביטול ההנחה צפוי לשפר את מאזן הביטוח הלאומי בכמיליארד שקלים בשנה, אך גם שם מודים כי המהלך לבדו לא ימנע את המשבר הצפוי. כלומר, גם לפי האוצר, אין כאן פתרון אמיתי לקריסת הביטוח הלאומי — אלא עוד צעד שנוח להטיל על אוכלוסייה שקל לתקוף פוליטית.
עוד באתר:
הרקע למהלך הוא דוח חמור של מבקר המדינה היוצא מתניהו אנגלמן, שהזהיר כי הביטוח הלאומי עלול להגיע לגירעון תזרימי כבר בשנת 2035. לפי הדוח, הוצאות הסיעוד זינקו מ־7 מיליארד שקלים בשנת 2018 ל־21 מיליארד שקלים בשנת 2025.
מתחילת השנה כבר ביטל הביטוח הלאומי את ההנחה לאברכים שלא הסדירו את מעמדם מול רשויות הצבא. כעת מבקש האוצר להרחיב את המהלך ולבטל את ההנחה לצמיתות לכלל האברכים והסטודנטים, גם ללא קשר לסוגיית הגיוס.
באוצר מסבירים את הצעד גם בשינויים הדמוגרפיים הצפויים, וטוענים כי ככל שחלקה של האוכלוסייה החרדית יגדל — כך ההנחה תהפוך למשמעותית יותר מבחינת קופת הביטוח הלאומי. לפי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, שיעור החרדים צפוי לעלות מכ־12% בשנת 2020 לכ־20% בשנת 2040.
במילים פשוטות: במקום לפתור את בעיית הביטוח הלאומי מהשורש, באוצר מסמנים שוב את לומדי התורה. אחרי המעונות, ההנחות, הגיוס והמעצרים — מגיעה כעת גם הגזירה על דמי הביטוח הלאומי.
























