
מאמר חריג ומעורר הדים פורסם ב"עולם קטן" על ידי הרב אברהם ליפשיץ, ר"מ בישיבת חומש, תחת הכותרת "ברית המשרתים". במאמר פונה הרב ליפשיץ בעיקר אל הציבור הדתי־לאומי, וקורא לו להתקומם נגד השיח האלים והמתלהם כלפי הציבור החרדי ולומדי התורה.
כבר בפתח דבריו מדגיש הרב ליפשיץ כי הוא אינו מסכים עם עמדת הציבור החרדי ביחס לגיוס לצה"ל, אך מיד מוסיף כי עצם הצורך להתנצל לפני שכותבים דבר שבח על הציבור החרדי – מעיד על מצב השיח. לדבריו, בתקופה האחרונה מתנהל "מסע רדיפה" נגד החרדים, הכולל מעצרי בחורי ישיבה, ביטול סעיף 46, פגיעה בתקציבי הישיבות, מעונות ומתקפות תקשורתיות בלתי פוסקות.
הרב ליפשיץ תוקף בחריפות את ההתבטאויות נגד הציבור החרדי, ובהן דבריו של נפתלי בנט על "מדינה חרדית עצמאית בתוך ישראל", וכן קריאות לשלול מחרדים את הזכות לבחור ולהיבחר. לדבריו, אם אמירות דומות היו מופנות נגד הציבור הדתי־לאומי או נגד המתנחלים – הציבור הסרוג היה מתקומם.
עוד באתר:
במרכז המאמר עומדת הטענה כי גם מי שחולק על עמדת החרדים בסוגיית הגיוס, חייב להכיר בערך לימוד התורה. הרב מזכיר את דברי חז"ל שלימוד התורה מחזיק את עם ישראל גם בשעת מלחמה, וקובע כי כשם שתקציב צה"ל אינו אינטרס מגזרי, כך גם תקציב הישיבות אינו אינטרס מפלגתי בלבד.
לדבריו, הציבור החרדי הוא המחזיק העיקרי של עולם התורה בישראל, בהיקפים שאינם דומים לשום ציבור אחר. לכן, ביטויים כמו "ברית המשרתים" או "המגזר שרק מקבל" אינם רק פוגעניים – אלא מבטאים כפיות טובה כלפי מי שמקדישים את חייהם לתורה.
הרב ליפשיץ אינו מתעלם מהשאלה הכואבת של מי שאינו לומד ואינו מתגייס, ואף כותב כי הקריאה שמי שלא לומד יתגייס היא "צודקת מאוד". אולם לדבריו, כדי להגיע לשינוי אמיתי יש לבנות אמון, ולא לנהל קמפיין כוחני של סנקציות, השפלות ומעצרים.
לקראת סיום הוא פונה גם פנימה, אל הציבור הדתי־לאומי, ושואל מדוע לומדי התורה בציונות הדתית אינם זוכים לאותה הערכה ציבורית שמקבלים לוחמים. "כשם שמשבחים ומוקירים כל חייל בצבא, ובצדק, כך עלינו גם לשבח ולהוקיר כל לומד תורה", כתב.
השורה התחתונה של המאמר חדה במיוחד: "לא חייבים להסכים עם החרדים. אבל חייבים לתת כבוד לתורה וללומדיה. הם לא משתמטים ולא פרזיטים, הם בוני העם והארץ. הם לא מוצצים לנו את הדם – הם מזרימים לנו אותו".
























