
במהלך התוכנית 'שמור וזכור' נשאל הגאון הרב אברהם יוסף, האם קיים הבדל בתפילין של רבנו תם בין ספרדים לאשכנזים. הרב הבהיר כי בתפילין עצמם אין ההבדל בין חב"ד ליתר האשכנזים: "חב"ד וכל האשכנזים זה רבנו תם אחד, רק ההבדל בצורת הכתב. סדר הפרשיות הוא הקובע מה נקרא רבנו תם".
בהמשך התייחס הרב למנהג חב"ד להתחיל בהנחת תפילין דרבנו תם כבר מגיל בר מצווה. לדבריו, מדובר במנהג שהתפשט מכוח הנהגתו של הרבי מליובאוויטש. "הגדולה שלו הייתה שהוא חידש דברים וגרר בהתלהבות את החסידים", ציין הרב, והוסיף כי מי שנוהג כך יש לו על מה לסמוך.
הרב הסביר כי בקרב הספרדים מקובל להמתין עד לאחר החתונה משום שתפילין דרבנו תם נחשבות לחומרא. "רבנו תם זו חומרא". לדבריו, מאחר שרווק עדיין מתמודד עם הרהורים, אין צורך להוסיף עליו חומרות מעבר לחיוב הבסיסי של תפילין רש"י. "די לך ברש"י. לכן מקפידים שזה יהיה דווקא אחרי החתונה", אמר.
עוד באתר:
לסיום שיתף הרב במקרה אישי מבר המצווה של בנו. לאחר שהתפללו יחד עם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, נשאל האם כבר קנה לו תפילין דרבנו תם. כאשר הזכיר את ההוראה המקובלת להמתין עד הנישואין, השיב מרן: "כן, אבל הוא צדיק. אני ראיתי איך הוא מתפלל". הרב סיכם כי "הקדושה של התפילין רבנו תם צריכה להיות הרבה יותר בנקיות הדעת", ולכן הספרדים נוהגים בזהירות. עם זאת, מי שמניח קודם לכן "בוודאי שיש לו על מה לסמוך".
האזינו לשיחה המלאה מתוך התוכנית 'שמור וזכור' ב'קול חי':
























