
בתוכנית 'שמור וזכור' נשאל הגאון הרב אברהם יוסף, במקרה שמניחים את הפמוטים על השלחן שבת, האם לאחר שהנרות כבו מותר להזיז את הפמוטים עצמם או שיש לטלטל רק את המגש שעליו הם מונחים. הרב השיב כי לדעת מרן השולחן ערוך, ניתן להסתמך על תנאי שנעשה מראש. "מרן כותב, מספיק תנאי", אמר הרב, והסביר שהפמוטים עצמם הם כלי שמלאכתו להיתר.
הרב ביאר כי האיסור נוצר משום שהפמוטים שימשו בסיס לנרות הדולקים: "מה גרם לאסור אותו? הנר הדולק עליו". לדבריו, כאשר האדם מתנה מראש כי לאחר כיבוי הנרות יטלטל את הפמוטים, התנאי מועיל. "לכשיכבו הנרות אני רוצה לטלטל את הפמוטים", ועל ידי כך "יכול לטלטל את הפמוטים" כדין.
בהמשך התייחס הרב למנהג האשכנזים להניח לחמנייה על המגש שמתחת לפמוטים. לדבריו, "תנאי ביחד עם הלחמנייה כן מועיל", משום בסיס לדבר האסור והמותר. הרב ציין כי תנאי בלבד או לחמנייה בלבד אינם מספיקים לכל הדעות.
עוד באתר:
לסיום הדגיש הרב כי הדרך העדיפה היא להימנע מלכתחילה מהנחת הפמוטים על שולחן הסעודה. "המנהג היותר נכון לא להניח פמוטים על השולחן כלל", אמר. לדבריו, מנהג הספרדים במשך הדורות היה להציב את הנרות על מדף או שידה נפרדת, ורק בעבר, כאשר לא היה חשמל והיו נהנים מאור הנרות, היה צורך ממשי בהצבתם סמוך לשולחן.
האזינו לשיחה המלאה מתוך התוכנית 'שמור וזכור' ב'קול חי':
























