
גזירת הגיוס ממשיכה לעמוד במרכז סדר היום הציבורי, אך מאחורי הכותרות מסתתרים סיפורים מורכבים של צעירים המבקשים להסדיר את מעמדם, ונתקלים במערכת אטומה. בריאיון למשדר הצהריים בהגשת עו"ד יוסי ויצמן ב"קול חי", הציג עו"ד שלמה חדד תמונה מטרידה של המציאות שאיתה מתמודדים צעירים חרדים רבים.
בפתח השיחה נשאל חדד מה קורה כאשר צעיר חרדי בגיל 25 או 26 מחליט להתגייס. לדבריו, במקרים רבים הדרך לצבא עלולה לעבור דווקא דרך תא המעצר. "הוא יעמוד לדין על ה'השתמטות' שלו", הסביר. "מבחינת הצבא, על עצם זה שהוא 'השתמט' עד היום, הוא צריך לעמוד לדין".
לדבריו, קיימת הבחנה משמעותית בהתאם למשך התקופה שבה האדם לא התייצב. חדד ציין כי כל עוד מדובר בפרק זמן שאינו חורג מהמגבלות הקבועות כיום, ההליך מתנהל במסגרת משמעתית. עם זאת, גם במקרים כאלה, לדבריו, ייתכן שיוטלו ימי מאסר. "בהרבה מקרים שופטים אותו על עצם ה'השתמטות' שלו", אמר, והוסיף כי העונשים נעים לעיתים "בין יום אחד ל-20 יום".
עוד באתר:
במהלך הריאיון העלה חדד טענות קשות במיוחד בנוגע לאנשים הסובלים מבעיות רפואיות משמעותיות. לדבריו, גם מי שמחזיק במסמכים רפואיים ברורים וזכאי לפטור משירות, עלול למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח בשל עיכוב טכני בהסדרת מעמדו. "גם אנשים חולים ברמה של מאובחנים, ביטוח לאומי, דברים קשים מאוד, זה לא משנה להם", טען. "הוא מקבל פטור בכלא. אם היה מגיש את המסמכים כמה ימים לפני, הוא לא היה עובר דרך הכלא".
אחד הנושאים המרכזיים שעלו בשיחה היה סוגיית האמון בין הציבור החרדי למערכת הצבאית. חדד סיפר על צעירים שביקשו להתגייס למסלולים מסוימים לאחר שקיבלו הבטחות, אך גילו בהמשך כי התנאים השתנו. לדבריו, מקרים כאלה יוצרים תחושת אכזבה עמוקה. "רמת האמון יורדת ברגע שאין אמון בין המערכת לבין הציבור החרדי", אמר.
האזינו לדברים המלאים, מתוך 'משדר הצהריים' בהגשת עו"ד יוסי ויצמן:
























