
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי איראן הסכימה, לדבריו, לפיקוח גרעיני מלא ומוחלט גם בעתיד, והזהיר כי אם טהראן לא תעמוד בכך – לא יתקיים משא ומתן נוסף.
בהצהרה שפרסם כתב טראמפ כי "למרות מחאותיהם והצהרותיהם השקריות והסותרות", איראן הסכימה לפיקוח גרעיני "ברמה הגבוהה ביותר" גם בעתיד. לדבריו, הדבר יבטיח "הגינות גרעינית".
במקביל הודיע טראמפ כי בעקבות ויתורים נוספים מצד איראן, ארצות הברית הסכימה לאפשר למצר הורמוז להישאר פתוח, ללא המשך המצור הימי. עם זאת הבהיר כי הספינות האמריקניות יישארו במקומן, למקרה שיהיה צורך להפעיל מחדש את המצור — אפשרות שלדבריו נראית בשלב זה "מאוד לא סבירה".
עוד באתר:
טראמפ הוסיף כי הכספים או הסנקציות שמשחרר משרד האוצר האמריקני לא יעברו באופן חופשי לידי איראן, אלא יופקדו בחשבון נאמנות הנשלט על ידי ארצות הברית. לדבריו, הכסף ישמש אך ורק לרכישת מזון ואספקה רפואית מארצות הברית, ובהם תירס, חיטה ופולי סויה מחקלאים אמריקנים.
לדברי הנשיא, "זהו משבר הומניטרי", ולכן יש לסייע לאיראן כעת, לפני שיהיה מאוחר מדי. בהמשך פרסם טראמפ הודעה נוספת שבה כתב כי 19 מיליון חביות נפט זרמו אתמול דרך מצרי הורמוז — "שיא של כל הזמנים" — וכי מחירי הנפט יורדים והעולם הפך למקום בטוח יותר.
הצהרות טראמפ מגיעות על רקע סתירה גלויה בין וושינגטון לטהראן סביב סוגיית הפיקוח הגרעיני. מוקדם יותר הודיע דובר משרד החוץ האיראני אסמאעיל בקאאי כי לטהראן אין כל תוכנית להכניס פקחים של סבא"א לאתרי גרעין שנפגעו במהלך המלחמה.
מנגד, סגן נשיא ארה"ב ג'יי.די. ואנס אמר לאחר השיחות עם איראן בשווייץ כי טהראן הסכימה לאפשר לפקחי סבא"א לבקר בשטחה, וכי הדבר צפוי לקרות לכל הפחות כבר השבוע. גם שליחו של טראמפ, סטיב וויטקוף, אמר למחוקקים אמריקנים כי איראן תאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להתחיל בעבודה הקשורה לאתרי הגרעין ולאורניום המועשר.
הפער בין ההצהרות האמריקניות להכחשות האיראניות מציב כעת סימן שאלה גדול סביב יישום מזכר ההבנות — ובעיקר סביב השאלה האם הפיקוח הגרעיני אכן יתקיים בפועל, או שמדובר בעוד שלב במלחמת ההצהרות בין הצדדים.
























