
משבר הגננות ברשתות החינוך החרדיות מגיע לנקודת רתיחה: מנהלי רשתות הגנים המרכזיות במודיעין עילית ובביתר עילית שיגרו מכתב חריף לשר החינוך יואב קיש ולראשי הערים, ובו הם מזהירים כי אם לא יימצא פתרון מיידי למשבר — שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח.
מדובר בהחרפה משמעותית של המשבר, שהחל סביב רשת גני אגודת ישראל והתפתח לחשש רחב מפיטורי גננות ותיקות וסגירת גנים. כעת מצטרפות רשתות נוספות לאזהרה משותפת, ולמעשה מאותתות כי מדובר בכשל מערכתי המאיים על כלל מערך הגנים החרדי.
על המכתב חתומים מנהלי רשתות הגנים המובילות: גיל דוד מ"גני מרכז", ישראל גולדקנופף מ"גני בית יעקב", אברהם מקלב מ"גני עץ הדעת", יעקב רוזנשטיין מ"גני מורשה", ישראל גולומב מרשת הגנים של אגודת ישראל, וגילה מלאכובסקי מ"גני החושן".
עוד באתר:
במכתבם כתבו המנהלים כי "כולנו נמצאים באותה הספינה", והבהירו כי גם רשתות שעדיין לא הגיעו לסגירת גנים עלולות להגיע לאותו מבוי סתום בדיוק בתוך שנה. לדבריהם, נוכח עומק המשבר התקציבי וההתפתחויות האחרונות, הם אינם יכולים לעמוד מנגד מול קריסת מערך הגנים ופגיעה בצוותי החינוך.
המשבר נוגע בעיקר לגננות ותיקות, שלפי טענת הרשתות והגננות אינן מתוקצבות בהתאם לוותק האמיתי, ההכשרה והדרגה שלהן. כך נוצר מצב שבו העסקת גננת ותיקה ומנוסה הופכת להפסד כלכלי עבור הרשת — אף שמדובר בעובדות שהקדישו עשרות שנים לחינוך ילדי הציבור החרדי.
לטענת הגננות, שיטת התקצוב הנוכחית מתעלמת מהמציאות בשטח: גננות בעלות ותק של עשרות שנים מתוקצבות בפועל לפי ותק נמוך בהרבה ולפי דרגה מינימלית, מה שיוצר פערים שהרשתות אינן מסוגלות לשאת לאורך זמן.
במרכז הדרישות עומדת הסדרה מיידית של תוכנית "אופק חדש" בגני הילדים, לצד תקצוב מלא לפי ותק, השכלה ודרגה, ומתן רשת ביטחון תקציבית שתאפשר לעצור את גל הפיטורין עד לגיבוש פתרון קבוע.
מנהלי הרשתות מדגישים כי הגננות "עושות מלאכת קודש בחינוך בנותינו", וכי תנאי "אופק חדש" מגיעים להן "בזכות ולא בחסד". בסיום מכתבם הם קוראים לשר החינוך ולראשי הערים להתערב בדחיפות כדי למנוע השבתה רחבה של מערכת החינוך בערים החרדיות.
אם לא יימצא פתרון, אלפי ילדות וילדים במודיעין עילית ובביתר עילית עלולים להישאר ללא מסגרות בפתיחת שנת הלימודים תשפ"ז — והמשבר המקומי עלול להפוך במהירות למשבר ארצי בכל רשתות הגנים החרדיות.
























