
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, כחלק מחוק ההסדרים שמקדם משרד האוצר. לפי ההצעה, בשלב הראשון יוקמו רשויות תחבורה מטרופוליניות באזורי גוש דן, ירושלים וחיפה. בהמשך צפוי המודל להתרחב למטרופולינים נוספים ברחבי הארץ.
הרשויות החדשות אמורות לרכז את ניהול התחבורה הציבורית ברמה המטרופולינית, בשיתוף המדינה והרשויות המקומיות, ולאפשר תכנון ותיאום יעילים יותר בין קווי האוטובוס, הרכבות, תשתיות התחבורה הציבורית, שבילי אופניים ומוקדי ביקוש מרכזיים.
לדברי ההודעה, המטרה המרכזית של המהלך היא לשפר את אמינות השירות לנוסעים, לקדם מהר יותר פרויקטי תחבורה ציבורית, לחזק את הקישוריות בין רשויות סמוכות ולהפחית את התלות ברכב הפרטי — בעיקר באזורים שבהם העומס בכבישים גבוה במיוחד.
עוד באתר:
מדובר במהלך שמקודם בישראל במשך שנים ארוכות, על רקע ביקורת מקצועית מתמשכת על כך שניהול התחבורה הציבורית מרוכז ברובו ברמה הארצית, אף שהצרכים בפועל משתנים מאוד בין מטרופולין למטרופולין.
אם החוק יאושר סופית במליאת הכנסת, ישראל תעבור למודל ניהול תחבורה שמקובל במדינות רבות בעולם, שבו גוף מטרופוליני ייעודי אחראי לתכנון, תיאום וקידום התחבורה הציבורית באזורו.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי הקמת הרשויות היא רפורמה שנמצאת בקונצנזוס מקצועי רחב כבר יותר מ־30 שנה, וכי היא נועדה לאפשר ניהול יעיל יותר של מערכות התחבורה במטרופולינים, שיפור השירות וצמצום הגודש בכבישים.
























