
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט חשף היום (שלישי) כי בתקופת כהונתו יזמה ישראל מבצע להברחת אלפי מסופי אינטרנט לווייניים של Starlink לתוך איראן, במטרה לסייע למפגדי המשטר לשמור על תקשורת רציפה גם בעת חסימות אינטרנט שמבצעות הרשויות בטהרן.
את הדברים אמר בנט במהלך פסגת המדיניות הבינלאומית של JNS בירושלים, שם סיפר כי הוביל "תהליך של רכישה והברחה לתוך איראן של עשרות אלפי מקלטי סטארלינק שיאפשרו את רציפות האינטרנט והרשתות החברתיות".
לדבריו, המהלך נועד לאפשר למתנגדי המשטר האיראני להמשיך לתקשר, לתאם פעולות מחאה ולפעול נגד השלטון גם כאשר הרשויות מנתקות את הגישה לרשת. "לרוע המזל, הממשלה הישראלית הנוכחית הפסיקה לעשות זאת", אמר בנט. "כשהמחאה התרחשה – התשתית הזו לא הייתה שם".
עוד באתר:
האינטרנט ככלי נגד המשטר
מערכת סטארלינק, המופעלת על ידי SpaceX שבבעלות אילון מאסק, מספקת חיבור אינטרנט באמצעות לוויינים. איראן האשימה בעבר את ישראל ואת ארצות הברית בהברחת מסופי סטארלינק לשטחה במטרה לערער את יציבות המשטר.
למרות שהשירות אינו מורשה לפעול באופן רשמי באיראן, מאסק הצהיר בעבר כי המערכת פעילה במדינה באמצעות ציוד שהוכנס אליה בדרכים שונות.
במהלך השנים האחרונות, וביתר שאת בעת גלי מחאה רחבים, חסמו השלטונות האיראניים את הגישה לאינטרנט ולרשתות החברתיות בניסיון למנוע התארגנות של מפגינים והפצת מידע. לפי דיווחים בינלאומיים, אזרחים איראנים השתמשו במערכות סטארלינק במהלך חלק מהשבתות האינטרנט שנכפו על ידי המשטר.
"אפעל להפלת המשטר"
בנט התייחס גם לעתיד היחסים מול איראן ואמר כי אם ייבחר שוב לראשות הממשלה, יפעל באופן אקטיבי לערעור המשטר האיראני.
"אני אפעל לערעור הממשל באיראן במטרה להפילו", אמר. לדבריו, המאבק במשטר בטהרן אינו חייב להתבסס רק על תקיפות צבאיות ישירות, אלא יכול לכלול גם צעדים נוספים כגון פגיעה בתשתיות כלכליות ותעשייתיות וחבלה ביכולותיו של המשטר.
הצהרותיו של בנט מהוות אחת ההתבטאויות הפומביות החריגות ביותר מצד בכיר ישראלי לשעבר בנוגע לפעילות חשאית לכאורה בתוך איראן, ולמאמצים לסייע למתנגדי המשטר באמצעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.
























