
במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה בוצע לאחרונה הליך חדשני לגמילה מאופיואידים, במסגרתו נגמל מטופל בשנות ה‑40 לחייו בתוך כ‑20 דקות של טיפול ממוקד. על פי הודעת בית החולים, המטופל פיתח תלות קיצונית במשככי כאבים בעקבות פציעה, והגיע לצריכה של כ‑130 כדורים ביממה – נתון שהוביל לצורך דחוף בהתערבות רפואית.
הטיפול מבוסס על טכנולוגיה של חברת אינסייטק הישראלית, המשתמשת בגלי קול ממוקדים תחת בקרת MRI. בניגוד לטיפולים קודמים שכללו צריבת רקמה, הפרוצדורה החדשה מבצעת “נוירומודולציה” – שינוי הפעילות החשמלית באזור במוח המכונה גרעין האקומבנס, האחראי על מערכת התגמול והדחף להתמכרות. מדובר בהליך לא פולשני שאינו דורש חימום או חיתוך של רקמה מוחית.
ד"ר ליאור לב טוב, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית ברמב"ם, מסר כי כבר במהלך ההליך נרשמה ירידה בתשוקה לתרופה. שבוע לאחר מכן, בדיקות המעבדה אישרו כי המטופל נקי לחלוטין. בנוסף דיווח המטופל על ירידה דרמטית בצריכת סיגריות – משלוש קופסאות ביום לבודדות – ועל הפסקת הדחף לאלכוהול.
עוד באתר:
הטיפול בוצע כחלק ממחקר בין‑לאומי רב‑מרכזי הבוחן חלופות לגמילה מסורתית, ששיעורי הצלחתה עומדים כיום על כ‑5% בלבד. ברמב"ם מציינים כי מדובר בפלטפורמה טיפולית חדשה שעשויה להתאים בעתיד גם לטיפול ב‑PTSD, OCD, הפרעות אכילה ודיכאון עמיד.
בבית החולים מדגישים כי המחקר נמשך וכי הטכנולוגיה עשויה לסמן פריצת דרך משמעותית בתחום בריאות הנפש וההתמכרויות.
























