
בפתח התוכנית 'דרך חיים', ביקש הגאון הרב חיים איידלס "להעלות על נס את מעלתם של לומדי התורה וחובשי בית המדרש". הרב הזכיר את דברי חז"ל כי "תלמוד תורה כנגד כולם", והביא את דברי המדרש שהקב"ה אמר לדוד המלך: "טוב לי יום אחד שאתה יושב ועוסק בתורה מאלף עולות". לימוד התורה גדול אף מהקרבת קורבנות, עד כדי כך שאומרת הגמרא "בזבח ובמנחה אינו מתכפר, אבל מתכפר בתורה", ותלמידי חכמים העוסקים בתורה נחשבים כאילו הקריבו קורבנות לפני הקב"ה.
בהמשך, הרב הסביר מדוע התורה נחשבת למצווה העליונה מכל המצוות. "כל המצוות מאירים כאור הנר בלבד, אבל התורה מאירה מסוף העולם ועד סופו", ציטט מדברי התנא דבי אליהו. הרב הדגיש כי העולם כולו נברא באמצעות התורה ושהיא המקיימת את הבריאה, כפי שנאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". ביטול תורה גורם חלילה להחלשת יסודות קיום העולם.
הרב הביא את דברי בעל "נפש החיים" שכתב כי אילו היה העולם פנוי אפילו רגע אחד מלימוד תורה, "כרגע היו נחרבים כל העולמות". עוד ציין כי התורה מגינה על עם ישראל בגלות ומבטלת גזירות קשות. "אימתי העכו"ם גוזרים גזירה וגזירתה מצלחת? בשעה שישראל משליכים דברי תורה לארץ". הרב הוסיף כי בזכות התורה שב עם ישראל לארצו ויזכה להיגאל.
עוד באתר:
בנוסף, הדגיש הרב כי התורה היא התרופה ליצר הרע ולתיקון המידות. "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין", הזכיר מדברי חז"ל. התורה שורפת ומבערת מחשבות רעות, מכפרת על עוונות ומביאה את האדם ליראת שמים, ענווה וקדושה. הרב חתם בדברי חז"ל: "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה", "מה אהבתי תורתך, כל היום היא שיחתי".
האזינו לדברים המלאים מתוך התוכנית 'דרך חיים' ב'קול חי':
























