
מסמך מודיעיני זר שנכתב לאחרונה והגיע לידי כאן חדשות נחשף הערב (שלישי) לראשונה על ידי ראש תחום הפלסטינים אליאור לוי וראש תחום העולם הערבי רועי קייס.
על פי המסמך, קטר הפכה בשנים האחרונות לערוץ מרכזי שבאמצעותו הצליחה איראן לחזק את מעמדה הכלכלי, המסחרי והצבאי, בעיקר מאז פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין בשנת 2018 ואף לאחר מתקפת 7 באוקטובר.
לפי הממצאים המופיעים במסמך, דוחה פעלה להרחבת נתיבי הסחר עם איראן, סייעה בהפשרת כספים איראניים שהוקפאו במסגרת סנקציות בינלאומיות, והעמיקה את שיתוף הפעולה עם טהרן בתחומי האנרגיה והמסחר. המסמך מתאר את קטר כגורם שסייע לאיראן לצמצם את השפעת הלחץ הכלכלי שהופעל עליה בשנים האחרונות.
עוד באתר:
עוד נטען במסמך כי נתונים רשמיים מצביעים על העברת חומרים דו־שימושיים מאזור קטר לאיראן. מדובר בחומרים ובציוד שיכולים לשמש הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים צבאיים, לרבות רכיבים בעלי פוטנציאל לשילוב בייצור כטב"מים ובמערכות נשק שונות. על פי הדוח, היבט זה מעורר דאגה מיוחדת בקרב גורמי ביטחון במערב ובמזרח התיכון.
מחברי המסמך מזהירים כי המשך הפעילות המתוארת עלול לפגוע באינטרסים הביטחוניים של ישראל, ארצות הברית ומדינות ערב המתונות באזור. בשל כך הם ממליצים לבחון צעדים שיגבילו את הפעילות המיוחסת לקטר ואת הסיוע הנטען לאיראן.
המסמך מצטרף לשורה של פרסומים בשנים האחרונות שעסקו במערכת היחסים המורכבת בין קטר לאיראן ובטענות לשיתופי פעולה כלכליים ואסטרטגיים בין המדינות, על רקע המתיחות האזורית והמאמצים הבינלאומיים לבלום את התעצמותה של טהרן.
























