
שתי צעירות חרדיות בשנות ה-20 לחייהן, תושבות מרכז הארץ, נעצרו בסוף השבוע האחרון בשדה התעופה בקרקוב שבפולין בחשד לניסיון הברחה של כ-50 קילוגרמים של צמח הגת. השתיים נעצרו על ידי שוטרים ובקרי גבול מקומיים זמן קצר לאחר שנחתו בטיסה ישירה מתל אביב. כך לפי פרסום של העיתונאי שמעון איפרגן ב-mako.
על פי החשד, התנהגותן בשדה התעופה עוררה את חשדם של אנשי הביטחון והמשטרה במקום. בעקבות זאת הן עוכבו לבדיקה מקיפה, שבמהלכה נפתחו המזוודות שנשאו. בבדיקה התגלו עשרות קילוגרמים של גת שהוסלקו בתוך דפנות הכבודה. השתיים נעצרו במקום והועברו לחקירה.
מבדיקת הרשויות עולה כי בשבועות האחרונים הפכה קרקוב ליעד מרכזי עבור רשתות הברחת גת הפועלות מישראל לאירופה. גורם המעורה בפרטים טען כי "סוחרי הגת מנצלים את הצעירות החרדיות מתוך מחשבה ששוטרים ובקרי גבולות לא יבדקו אותן בשדה התעופה". לדבריו, לחלק מהצעירות יש דרכונים אירופיים, והמבריחים מעריכים כי הדבר יסייע להן לעבור את ביקורות הגבול בקלות יחסית בדרכן למסירת הסחורה לגורמים מקומיים.
עוד באתר:
הגת נחשב למוצר מבוקש במדינות שונות באירופה, בעיקר בקרב קהילות מהגרים ופליטים מאפריקה. לאחרונה נחשפה ב-mako רשת הברחות רחבת היקף, שבמסגרתה גויסו צעירות חרדיות להעברת טונות של גת לערים שונות ביבשת. בתמורה קיבלו הבלדריות אלפי יורו, מימון מלא של כרטיסי טיסה ושהייה בבתי מלון.
עו"ד מרדכי ציבין, מומחה למשפט בינלאומי שטיפל בעבר במקרים דומים, הביע תמיהה על האפשרות להוציא כמויות כה גדולות של גת מישראל מבלי להתגלות. "אפשר למנוע את המעצרים של הבלדרים והבלדריות עוד בשטחי נתב"ג, עוד לפני שהם עולים עם המזוודות בטיסות לרחבי אירופה", אמר.
לפי ההערכות, שתי הצעירות יישארו במעצר בשבועות הקרובים עד להגשת כתבי אישום נגדן. לאחר סיום ההליך המשפטי הן צפויות להיות מגורשות מפולין ולשאת רישום שיגביל את כניסתן בעתיד. בשנים האחרונות החמירו פולין ומדינות נוספות באירופה את הענישה נגד מבריחי גת, והעונשים נעים בין שישה חודשי מאסר בפועל ועד לשנתיים מאסר, לצד קנסות כספיים של אלפי יורו.
בישראל צריכת גת והחזקתו אינן נחשבות לעבירה פלילית, אולם במדינות רבות בעולם מדובר בחומר האסור לשימוש או למסחר. בשל הפערים בחקיקה, ישנם ישראלים שאינם מודעים לחומרת העבירה במדינות היעד ומוצאים את עצמם מסתבכים בהליכים פליליים מחוץ לישראל.
























