
משרד האוצר משיק מהלך חדש שנועד להתמודד עם אחת התופעות המדאיגות ביותר במשק הישראלי – גביית דמי חסות מבעלי עסקים. במסגרת מתווה חדש שגובש בימים האחרונים, יוכלו בעלי עסקים שנפגעו מנזקי פרוטקשן לקבל פיצוי מהמדינה במקרים שבהם פוליסות הביטוח אינן מעניקות להם כיסוי. על פי התכנון, קרן הפיצויים של רשות המיסים תהיה הגוף שינהל את מנגנון השיפוי ותבחן את הזכאות של הנפגעים בהתאם לקריטריונים שנקבעו.
ברקע למהלך עומדים נתונים מדאיגים שפורסמו בדו"ח מבקר המדינה מאפריל 2026. בין היתר עלה כי תופעת דמי החסות הפכה לנפוצה במיוחד בענף הבנייה, כאשר סקר שנערך בקרב קבלנים במחוז תל אביב והמרכז העלה כי 87% מהם נאלצו לשלם דמי חסות. במקרים רבים, בעלי עסקים נמנעים מהגשת תלונה מחשש לנקמה נוספת ולנזקים כלכליים כבדים.
על פי המתווה, הזכאות לפיצוי תינתן רק במקרים שבהם נגרם נזק פיזי וישיר לעסק כתוצאה מעבירת פרוטקשן, כאשר לבעל העסק קיימת פוליסת ביטוח שאינה מכסה את הנזק. בנוסף, יהיה צורך בהגשת תלונה רשמית במשטרת ישראל על האירוע ועל הנזק שנגרם בעקבותיו.
עוד באתר:
בשלב הראשון יופעל המנגנון לתקופת ניסיון של עד חצי שנה, שבמהלכה ייבחנו השפעותיו על המשק ועל שוק הביטוח. לצורך יישום התוכנית הוקצה תקציב של 30 מיליון שקלים. בממשלה מקווים כי המהלך יסייע לחזק את תחושת הביטחון של בעלי העסקים, לעודד שיתוף פעולה עם רשויות האכיפה ולהגביר את המאבק בארגוני הפשיעה הפועלים בתחום דמי החסות.
























