
במרכז תשומת הלב המדינית בוושינגטון ניצבת היום פגישה רגישה במיוחד בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין מזכ"ל נאט"ו מארק רוטה. המפגש מתקיים בתקופה סוערת עבור הברית הצבאית, כאשר המתיחות בין וושינגטון לבין חלק מבעלות בריתה האירופיות מגיעה לשיא חדש בעקבות ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון.
החשש המרכזי במסדרונות נאט"ו הוא מפני החרפה נוספת בעימות מול הממשל האמריקני. טראמפ שב והביע בחודשים האחרונים ביקורת על מדינות אירופה, בטענה כי ארצות הברית נושאת בנטל ביטחוני וכלכלי כבד מדי. כעת, על רקע המלחמה מול איראן והוויכוחים סביב אבטחת נתיבי השיט והנפט, הפערים בין הצדדים נחשפים בעוצמה רבה יותר.
אחד ממוקדי המחלוקת נוגע לטענות שהשמיע שר ההגנה האמריקני פיט הגסת', אשר האשים מדינות באירופה בכך שלא אפשרו שימוש בתשתיות צבאיות שבשטחן לצורך פעולות נגד איראן. בנוסף, חלק ממדינות הברית הביעו הסתייגות מהמהלכים האמריקניים ואף טענו שלא עודכנו מראש על צעדים צבאיים משמעותיים.
עוד באתר:
לקראת הפגישה בחר רוטה לאמץ קו פייסני במיוחד. בריאיון שהעניק לרשת "פוקס ניוז" אמר: "אני מגבה את טראמפ במאה אחוז בכל הקשור למאמציו באיראן". בכך ניסה לשדר מסר של אחדות ולצמצם את המחלוקות, מתוך הבנה כי תמיכתה של ארצות הברית היא אבן יסוד בקיומה של הברית.
במקביל, אחד הנושאים המרכזיים שיעמדו על הפרק הוא הדרישה האמריקנית להגדלת ההוצאה הביטחונית של חברות נאט"ו. טראמפ ממשיך לקדם את היעד של השקעת 5% מהתמ"ג בביטחון עד שנת 2035, דרישה שמעוררת מחלוקות אך הופכת בהדרגה לנקודת מבחן ביחסי וושינגטון עם שותפותיה.
הפגישה מתקיימת זמן קצר לפני פסגת נאט"ו בטורקיה, הנחשבת לאחת החשובות בשנים האחרונות. לצד הדיונים על איראן ועל חלוקת הנטל הביטחוני, מרחפת מעל הברית השאלה הרחבה יותר: האם ארצות הברית תמשיך להוביל את נאט"ו כפי שעשתה במשך עשרות שנים, או שמא הארגון ייאלץ להסתגל למציאות חדשה שבה וושינגטון מצמצמת את מחויבותה לאירופה.
























