
המחיר הכלכלי של העימות בין ארצות הברית לאיראן מתחיל להתברר. על פי ניתוח שפרסם המרכז ללימודים אסטרטגיים ובין-לאומיים (CSIS), העלות הכוללת של המערכה לממשל האמריקני נאמדת בכ-40 מיליארד דולר. הסכום כולל חימושים שנעשה בהם שימוש, ציוד שנפגע או הושמד ונזקים שנגרמו למתקנים ובסיסים צבאיים.
לפי הדוח, החלק המשמעותי ביותר בהוצאות היה בתחום החימושים. כ-26 מיליארד דולר מתוך העלות הכוללת הוקדשו לטילים, אמצעי לחימה ותחמושת מתקדמת. בין היתר נעשה שימוש נרחב בטילי טומהוק, שמחירו של כל אחד מהם מוערך בכ-2.5 מיליון דולר, כאשר במהלך הלחימה שוגרו מאות רבות ואף קרוב לאלף טילים מסוג זה.
הנתונים מצביעים גם על קצב הוצאות חריג במיוחד כבר בתחילת המערכה. במכון המחקר העריכו כי מאה השעות הראשונות של הלחימה עלו למשלם המסים האמריקני כ-3.7 מיליארד דולר, בעוד ש-12 הימים הראשונים הסתכמו בכ-17 מיליארד דולר. במקביל, דווח כי הפנטגון מבקש תוספת תקציבית של 80 מיליארד דולר, מתוכם כ-20 מיליארד שנועדו לכסות צרכים שנוצרו בעקבות המלחמה.
עוד באתר:
בזמן שבארצות הברית מתמודדים עם ההשלכות התקציביות, באיראן נרשמת התאוששות מהירה של אחד ממנועי ההכנסה המרכזיים של המשטר. נתוני חברת TankerTrackers מלמדים כי במהלך תשעת הימים האחרונים ייצאה הרפובליקה האסלאמית כ-36 מיליון חביות נפט, נתון המשקף התאוששות חדה לאחר תקופה ממושכת של מגבלות וסנקציות.
לפי ההערכות, הסרת חלק מההגבלות על מגזר האנרגיה מאפשרת לטהרן להגדיל משמעותית את היקפי המכירה. בעוד שבעיצומו של המצור האמריקני צנחו היצוא וההכנסות לרמות נמוכות במיוחד, כעת נרשם זינוק של למעלה מ-1,000% בהיקפי היצוא לעומת התקופה הקודמת. גורמים כלכליים מעריכים כי המשמעות היא הזרמת מיליארדי דולרים לקופת המדינה מדי חודש.
גם בשנים שבהן הוטלו סנקציות כבדות הצליחה איראן לשמור על חלק מהיצוא באמצעות מכירות מוזלות לסין והפעלת רשתות הברחה ימיות. אולם כעת, עם ההקלות החדשות, מעריכים מומחים כי פוטנציאל ההכנסות של משק הנפט האיראני עשוי לחזור במהירות לרמות גבוהות. על פי נתוני Iran Open Data, הסנקציות עלו לאיראן בממוצע כ-37 מיליארד דולר בשנה, אך רק בתשעת הימים האחרונים הכניסה המדינה, לפי הערכות, כ-2.7 מיליארד דולר ממכירת נפט.
























