
לראשונה זה 12 שנים, טקס האזכרה הממלכתי לחללי מבצע "צוק איתן" יתקיים ללא נוכחות של ראש הממשלה, שר הביטחון או כל שר אחר מממשלת ישראל.
על פי דיווח שפורסם בגלי צה"ל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ ייעדרו מטקס האזכרה הממלכתי שייערך מחר לזכרם של 68 חללי צה"ל וששת האזרחים שנרצחו במהלך מבצע "צוק איתן".
מדובר בפעם הראשונה מאז החל להתקיים הטקס בשנת 2015 שבה לא תהיה בו נציגות של שר בממשלה. במהלך השנים הקפידו ראשי הממשלה ושרי הביטחון להשתתף בטקס או לשלוח נציג בכיר מטעמם. גם בשנים שבהן כיהנו נפתלי בנט ויאיר לפיד כראשי ממשלה נכח ראש הממשלה בטקס.
עוד באתר:
נתניהו השתתף ברוב טקסי האזכרה שנערכו מאז המבצע. בשנת 2020, בשל מגבלות הקורונה, שלח ברכה מצולמת, ובשנת 2025 נעדר בשל ביקור מדיני בוושינגטון. בשנה שעברה ייצג אותו שר הביטחון ישראל כ"ץ, אולם השנה גם הוא לא ישתתף באירוע.
במקום ראש הממשלה ושר הביטחון, נציג הממשלה בטקס יהיה סגן השר אלמוג כהן.
על פי הדיווח, במקביל לטקס האזכרה יתקיים טקס סיום קורס הקצינים הקרביים בבה"ד 1 בנגב, שבו צפויים להשתתף ראש הממשלה ושר הביטחון. גורמים המעורים בפרטים ציינו כי מדובר במצב חריג, שכן בשנים קודמות לא נקבעו שני אירועים ממלכתיים מסוג זה לאותה שעה, במיוחד כאשר נהוג כי ראש הממשלה ושר הביטחון משתתפים בשניהם.
בשנים האחרונות נרשמו בטקסי האזכרה לצוק איתן מחאות מצד בני משפחות שכולות. בטקס בשנת 2024, למשל, נשמע אב שכול קורא לעבר נתניהו: "אתה אשם, אתה אחראי לכל החללים". גם בשנים קודמות נשמעו בטקס קריאות מחאה מצד בני משפחות הנופלים.
בארגון "יד לבנים" הגיבו לדיווח ומסרו כי "בטקסי אזכרה ממלכתיים, ובכלל זה בטקס האזכרה לנופלי מבצע צוק איתן, ראוי ונכון שתהיה נציגות של שר משרי ממשלת ישראל. נוכחות כזו מבטאת את מחויבותה של המדינה לזכור, להוקיר ולכבד את הנופלים ואת בני המשפחות השכולות".
עוד הוסיפו בארגון: "מעל לכל, ליבנו עם המשפחות השכולות. הזיכרון וההוקרה לנופלי מבצע צוק איתן ולכלל חללי מערכות ישראל ימשיכו לעמוד לנגד עינינו, להאיר את דרכנו ולהזכיר לכולנו את חובתנו לשמור על מורשתם ועל זכרם".
























