
שאלה מעניינת נשלחה לתוכנית 'ברוך שאמר' עם הגאון הרב ברוך שרגא: משפחה בת שמונה אחים ביקשה לברר האם האחים הצעירים חייבים לכבד את אחיהם הגדולים כפי שמכבדים אב ואם?
תחילה, הרב הסביר כי מקור הדין נלמד מהפסוק "כבד את אביך ואת אמך", שחז"ל דרשו את ה"ו" שבמילים "ואת אמך" לרבות את האח הגדול. "נפסק להלכה, שכל אדם חייב לכבד את אחיו הגדול". הרב ציין כי לדעת רבים מהראשונים מדובר בחיוב מהתורה, בעוד שהמאירי סבר שהחיוב הוא מדרבנן, אך למעשה כולם מסכימים שיש חובה לכבד את האח הגדול.
בהמשך עסק הרב בשיטת הרמב"ם, שכתב שהחיוב הוא "מדברי סופרים". עם זאת הבהיר שאין זו בהכרח ראיה שמדובר בדרבנן, משום שהרמב"ם משתמש לעיתים בביטוי זה גם לגבי דינים הנלמדים מדרשות חז"ל. לכן, ניתן להבין שגם הרמב"ם סובר שמצווה זו חיובה מהתורה, אף שהיא אינה מפורשתץ בפסוק אלא נלמדת מדרשת חז"ל.
עוד באתר:
הרב הדגיש כי יש הבדל מהותי בין כבוד אב ואם לבין כבוד אח גדול. כלפי ההורים קיימות שתי מצוות – כיבוד ומורא. הרב פירט כי מורא כולל איסורים כמו לשבת במקומם, לסתור את דבריהם או לקרוא להם בשמם. לעומת זאת, באח גדול נאמר רק דין כיבוד. לכן יש לכבדו, לעזור לו ולעשות לו הידור, אך "מותר לסתור את דבריו, מותר לשבת במקום שלו ומותר לקרוא לו בשם".
לקראת סיום התייחס הרב לשאלה האם יש הבדל בין אח מאב לאח מאם, והביא את דברי הרא"ש שהוכיח מהגמרא שאין חילוק בדבר, שכן הדרשה נלמדה מהפסוק "ואת אמך". "לא משנה אם אחיו מאבא או אחיו מאמא, כי מי שהוא גדול ממנו – חייב לכבדו", סיכם.
האזינו לדברים המלאים מתוך התוכנית 'ברוך שאמר' ב'קול חי':
























