
בשיחה מרתקת על פרשת בלק, שאל הגאון הרב ברוך שרגא על הפסוק: "וירא בלק בן ציפור את אשר עשה ישראל לאמורי", מדוע הוזכר דווקא האמורי ולא אומות אחרות שעם ישראל נלחם בהם? הרב הסביר כי אין הכוונה רק למה שעשה עם ישראל לאמורי, אלא למה שעשה "ישראל" – יעקב אבינו. בלק ראה כיצד עם קטן מנצח אומות אדירות וכן את סיחון ועוג, ושאל את עצמו מהו סוד כוחם.
הוא חיפש בתורה את "הנשק הסודי" של ישראל, עד שמצא את דברי יעקב: "אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי". חז"ל פירשו: "בצלותי ובבעותי". הרב הדגיש: "לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה'", והסביר שהתפילה ולימוד התורה הם מקור העוצמה האמיתי.
מתוך הבנה זו החליט בלק להתמודד מול ישראל באותו כלי. "אני אביא גם כאן אחד שהכוח שלו בפה", אמר בלק, ופנה אל בלעם. לכן שלח אליו את המסר: "הנה עם יצא ממצרים" – שרמז לעברו של בלעם, שהיה שותף לעצת פרעה ולשעבוד ישראל.
עוד באתר:
שלכאורה לא מובן מדוע בלק מזכיר לו הנה עם יצא ממצרים, אלא חז"ל אומרים על כוח הכישוף של בלעם, שהיה "גדול המכשפים בעולם" ואף היה בטוח שישראל לא יוכלו לצאת ממצרים. אולם כאשר הגיע זמן הגאולה, "הקדוש ברוך הוא בעצמו בא, ביטל את הכשפים והוציא את ישראל ממצרים". לכן דברי בלק לבלעם נשמעו גם כלעג: "אתה אמרת שלעולם לא יוכלו לצאת – והנה עם יצא ממצרים".
לבסוף הסביר הרב כי בלק ביקש מבלעם לקלל את ישראל ואף למנוע את הופעת דוד המלך, שעתיד לצאת מרות המואבייה. אולם בלעם נאלץ להודות בכוחו של העם: "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". הרב סיכם כי כל עוד עם ישראל יושב בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ועוסק בתורה, "אין שום אומה ולשון יכולים עליהם", וכי כוח התורה והתפילה הוא שמעמיד את העולם ומכריע את המערכה הרוחנית והגשמית כאחד.
האזינו לדברים המלאים מתוך התוכנית 'ברוך שאמר' ב'קול חי':
























