
דיווח דרמטי של תמיר מורג: במהלך המלחמה מול איראן, פיקוד המרכז האמריקני, סנטקום, הציג לנשיא דונלד טראמפ כמה פעמים תוכנית צבאית רחבה לפעולה קרקעית באזור מצר הורמוז. לפי הדיווח, מטרת התוכנית הייתה השתלטות מוחלטת על המרחב האסטרטגי של המצר, באופן שימנע מאיראן לשבש את השיט באחד מנתיבי האנרגיה החשובים בעולם.
התוכנית כללה, בין היתר, כיבוש של האיים הגדולים באזור המצר — קשם, הורמוז, לאראק ואיים קטנים נוספים — לצד השתלטות על חלקים משמעותיים ממחוז הורמוזגאן שבדרום איראן, לאורך חוף המצר. לטראמפ הוצג כי משך הזמן הצפוי להשגת מטרות המבצע יעמוד על שישה עד תשעה חודשים. לפי הדיווח, לפחות חלק מהגורמים העריכו כי בסיום פרק זמן כזה המשטר האיראני עשוי לקרוס.
מורג ציין כי אינו יודע מה היה מספר האבדות שהוצג לנשיא במסגרת הערכת המבצע, אך העריך על דעת עצמו כי פעולה מסוג זה הייתה עלולה לגבות מהאמריקנים בין עשרות למאות הרוגים. על פי הדיווח, טראמפ שקל את האפשרות — אך פעם אחר פעם החליט שלא לאשר את המבצע.
עוד באתר:
מורג מתח ביקורת חריפה על ההחלטה, וכתב כי "מעצמת־על שאינה מסוגלת לעמוד במחירי מלחמה מינוריים יחסית כדי להשיג יעד אסטרטגי, אינה מעצמת־על". לדבריו, סין ורוסיה עוקבות אחר התנהלות ארצות הברית — ומסיקות ממנה מסקנות.
























