
סערה סביב עתיד הנוכחות הישראלית בדרום לבנון: בעוד סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ישראל הסיגה את כוחותיה מחלק מרצועת הביטחון בדרום לבנון, בצה"ל הכחישו את הדיווח באופן גורף והבהירו כי לא בוצעה נסיגה מהשטח.
על פי הדיווח, גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקאית טען כי ישראל החלה במהלך מדורג שנועד לבחון את יכולתו של צבא לבנון לקחת אחריות ביטחונית על אזורים מסוימים בדרום המדינה. לפי הפרטים שנחשפו, מדובר בפיילוט מצומצם באזור שטוהר מנוכחות חיזבאללה, שבמסגרתו ייכנסו כוחות צבא לבנון לאחר הליכי סינון ובדיקות רקע מקיפות שיבוצעו בסיוע אמריקאי.
לפי מקורות המעורים בנושא, התוכנית אינה קשורה להסכם בין ארצות הברית לאיראן וגובשה עוד קודם לכן במסגרת מגעים בין ישראל ללבנון. הרעיון, שהועלה בעבר על ידי השר לשעבר רון דרמר, נועד לבחון האם צבא לבנון מסוגל למנוע חזרה של פעילות טרור ושל אנשי חיזבאללה לאזור לאורך זמן.
עוד באתר:
עם זאת, גורמי ביטחון בישראל מסתייגים מהמהלך ומדגישים כי כל הסדר עתידי חייב להתבסס על פיקוח הדוק ועל שיתוף פעולה ישראלי-אמריקאי. לדבריהם, לא ניתן יהיה לקדם שינויים משמעותיים בפריסת הכוחות לפני השלמת השמדת תשתיות הטרור של חיזבאללה והבטחת פירוז מלא של האזור.
גורם ביטחוני בכיר הבהיר כי הדרג המדיני הציב קו אדום ברור: ישראל לא תיסוג מדרום לבנון כל עוד קיימים בשטח מחבלים, אמצעי לחימה או תשתיות טרור העלולים לאיים על יישובי הצפון.
בינתיים, צה"ל ממשיך בפעילות נרחבת בדרום לבנון לאיתור ולהשמדת מנהרות, מחסני נשק ומפקדות תת-קרקעיות של חיזבאללה, ורואה בהשלמת המשימה תנאי יסוד לכל הסדר ביטחוני עתידי.
























