
רשות החשמל פרסמה היום לשימוע ציבורי את ממצאי הבדיקה שעסקה בכשל מתמשך בגביית תשלומים מבעלי מערכות סולאריות פרטיות. מהבדיקה עולה כי במשך כחמש שנים לא נגבו סכומים משמעותיים, בהיקף כולל של כ-65 מיליון שקלים, בשל תקלה מערכתית.
החיוב המדובר, המכונה “התעריף המערכתי”, נועד לכסות את השימוש של בעלי הגגות הסולאריים בתשתיות רשת החשמל הארצית. למרות שהחיוב נקבע כבר בשנת 2018 בהחלטת רשות החשמל, יישומו בפועל היה חלקי בלבד לאורך זמן ממושך.
לפי הדוח, מקור הבעיה היה בכשל תפעולי ומחשובי בתוך חברת החשמל. החברה זיהתה את הליקוי כבר בשנת 2023, אך לא עדכנה את הרשות באופן מיידי. רק בתחילת 2026 נעשה ניסיון לגבות חובות רטרואקטיביים עבור כשנתיים, מהלך שעורר ביקורת ציבורית רחבה והופסק בהוראת רשות החשמל לאחר פרסומו.
עוד באתר:
בחברת החשמל הודו באחריות לתקלה, והסבירו כי היא נבעה משילוב של עומסים חריגים במערכות, לצד אתגרים רגולטוריים ותפעוליים. עוד צוין כי אירועים כמו משבר הקורונה ומלחמת "חרבות ברזל" החריפו את הקשיים והובילו לעיכובים בטיפול בתקלה.
במטרה להסדיר את הנושא, מציעה כעת רשות החשמל מתווה חלוקה של העלויות. עבור השנים 2020 עד 2023, נקבע כי החברה תישא במלוא הסכום שלא נגבה. בתקופה שבין 2023 לאפריל 2025, תספוג החברה כ-60% מהנזק, בעוד ש-40% הנותרים יוכרו כהוצאה מערכתית ויחולקו בין כלל צרכני החשמל.
בנוסף, הרשות מבקשת לקבוע כללים ברורים לעתיד, ולפיהם גבייה רטרואקטיבית תוגבל לחצי שנה בלבד, וגם אז תתבצע ללא ריבית והצמדה ובפריסה של עד שישה תשלומים. לצד זאת, נדרשת חברת החשמל ליישם מנגנוני בקרה ופיקוח משופרים, כדי למנוע הישנות של תקלות דומות. הציבור מוזמן להעביר הערות למתווה עד 16 ביולי 2026, בטרם יובא לאישור סופי.
























